10 patarimų, kaip apsaugoti prostatą nuo vėžio

Prostatos gydymas, prostata / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2021-11-05 18:04
Ką turėčiau valgyti, kad sumažinčiau riziką susirgti prostatos vėžiu? – tai vienas dažniausių klausimų, kuriuos gydytojai urologai išgirsta iš vyrų, susirūpinusių prostatos sveikata. Daugelis tikisi gauti maisto produktų sąrašą, kuris apsaugos nuo šios ar kitų ligų. Tačiau užuot sutelkę dėmesį į konkrečius maisto produktus, dietologai, gydytojai ir tyrėjai nurodo bendras sveikos mitybos bei mankštos pratimų rekomendacijas.

Laikykitės sveikos mitybos modelio

  • Kasdien suvalgykite bent penkias porcijas vaisių ir daržovių. Rinkitės tuos, kurie turi ryškias spalvas.
  • Vietoj baltos duonos rinkitės viso grūdo duoną bei viso grūdo makaronus ir kruopas.
  • Apribokite raudonos mėsos, įskaitant jautienos, kiaulienos, ėrienos ir ožkienos, bei perdirbtos mėsos vartojimą. Žuvis, paukštiena be odos, pupelės ir kiaušiniai yra sveikesni proteino šaltiniai.
  • Rinkitės sveikus riebalus, tokius kaip alyvuogių aliejus, riešutai (migdolai, graikiniai riešutai) ir avokadai. Apribokite sočiųjų riebalų, kurių yra pieno ir kituose gyvūninės kilmės produktuose, vartojimą. Venkite iš dalies hidrintų riebalų (trans-riebalų), kurių yra daugelyje greito maisto produktų.
  • Venkite saldintų gazuotų gėrimų bei daugelio vaisių sulčių. Retkarčiais galite pasmaližiauti saldumynais.
  • Sumažinkite druskos vartojimą. Pasirinkite tuos maisto produktus, kurie turi mažai natrio (atidžiau skaitykite maisto produktų etiketes). Apribokite konservuotų, perdirbtų ir šaldytų maisto produktų naudojimą.
  • Stebėkite porcijų dydžius. Valgykite lėtai ir nustokite valgyti, jei pajutote sotumą.

Būkite aktyvūs kasdien

Be sveikos mitybos labai svarbu išlikti aktyviems. Reguliariai atliekami pratimai mažina riziką susirgti širdies, onkologinėmis ligomis bei mažina insulto riziką. Ir nors palyginti nedaug tyrimų patvirtimo mankštos teigiamą poveikį prostatos sveikatai, tačiau tie, kurie buvo atlikti, iš esmės padarė išvadą, kad mankšta yra naudinga. 

Remdamiesi Health Professionals Follow-up Study klausimynu, kurį pildė daugiau nei 30 000 vyrų, tyrėjai nustatė atvirkštinį ryšį tarp fizinio aktyvumo ir gerybinės prostatos hiperplazijos (GPH) simptomų.  Paprasčiau tariant, vyrai, kurie buvo fiziškai aktyvesni, rečiau sirgo GPH. Net mažo ar vidutinio intensyvumo fizinė veikla kaip kasdienis vaikščiojimas vidutiniu tempu, davė naudos.

Naudodamiesi Health Professionals Follow-up Study duomenimis, mokslininkai taip pat ištyrė ryšį tarp erekcijos disfunkcijos (ED) ir fizinio krūvio. Nustatyta, kad vyrai, kurie bėgiodavo pusantros valandos arba tris valandas darbavosi lauke per savaitę, 20 proc. rečiau sirgo ED nei tie, kurie nesportavo. Didesnis fizinis aktyvumas akivaizdžiai davė daugiau naudos.

Beje, nepriklausomai nuo mankštos pobūdžio ir sunkumo, vyrai, turintys antsvorio ar linkę į nutukimą, turėjo didesnę ED riziką nei turintieji idealų kūno masės indeksą (KMI)

Italijos mokslininkų atliktame tyrime, trukusiame 18 savaičių, dalyvavo 231 sėdintį darbą dirbantis vyras, sergantis lėtiniu prostatitu. Kievienas jų atsitiktine tvarka gavo vieną iš dviejų mankštų programų: aerobinius pratimus, apimančius greitą ėjimą, arba anaerobinius pratimus: kojų kėlimai, pritūpimai ir tempimai. Kiekviena grupė mankštinosi tris kartus per savaitę.

Pasibaigus bandymui, abiejų grupių vyrai jautėsi žymiai geriau nei prieš tyrimą. Tačiau aerobinių pratimų grupės dalyviai patyrė žymiai mažiau diskomforto, nerimo ir depresijos bei pagerino gyvenimo kokybę nei anaerobinius pratimus atlikę vyrai.

Parengta pagal: https://www.health.harvard.edu