5 taisyklės: kaip jūsų vaikui išvengti rimtų problemų su nugara

Specializuotos vaikų ir jaunimo klinikos „Empatija“ fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Gintarė Vaitkienė
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2020-11-24 10:49
Kol karantino metu 5–12 klasių moksleiviai tęsia ugdymą nuotoliniu būdu, gydytojai reabilitologai skambina pavojaus varpais: netaisyklinga sėdėsena net ir trumpuoju laikotarpiu gali turėti pasekmių visam gyvenimui. Komentuoja reabilitologė Gintarė Vaitkienė.

„Iš tiesų, nugaros skausmai ir nugaros skausmų pažeidimai, tokie kaip ir tarpslankstelinių diskų išvaržos, labai jaunėja, ir jeigu anksčiau šiais negalavimais skųsdavosi pacientai, kuriems apie 40 metų, tai dabar kreipiasi jauni žmonės, kuriems per 30“, – atkreipia dėmesį specializuotos vaikų ir jaunimo klinikos „Empatija“ fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Gintarė Vaitkienė.

Pasak jos, viena iš ankstyvų tokių sveikatos sutrikimų priežasčių – ilgas ir netaisyklingas sėdėjimas. „Su kompiuteriais užaugę žmonės jau nuo pat mažumės įpranta sėdėti bet kaip – palenkta galva, sulinkę, susikūprinę, susiraitę... Blogai ir tai, kad visiškai užmirštama apie pertraukas, nors žmogaus kūnas yra sukurtas judėti, o vaiko – ypač“, – komentuoja gydytoja.

Jos teigimu, iššūkių dirbant namuose šiuo metu kyla ne tik suaugusiems, bet ir vaikams. „Didelė pagunda – lovoje įsijungti kompiuterį, užsidėti ausinukus ir tiesiog atsipalaidavus dalyvauti pamokoje. Visgi, labai svarbu ne tik ruošti pamokas, bet ir bendrauti su mokytojais nuotoliniu būdu, sėdint ant kėdės prie rašomojo stalo. Idealu, jei pavyksta susikurti mokyklinę rutiną – prasidėjus dienai, pasiruošiame darbo vietą taip, lyg sėdėtume klasėje“, – komentuoja reabilitologė.

Taisyklingai sėdėti, daryti pertraukas, judėti

Gintarė Vaitkienė pateikia 5 svarbiausias taisykles, kurios padės susikurti ergonomišką mokymosi vietą namuose.

1. Darbui prie stalo rinkitės kėdę ant ratukų ir būtinai su nugaros atlošu, kuris liestųsi ir su juosmeniu, ir menčių kampais.

2. Atsisėskite į kėdę giliai, iki pat atlošo. Galinė šlaunų dalis turi pilnai liestis su kėdės pagrindu.

3. Čiurnų, kelių ir klubo sąnarių kampai turi būti sulenkti stačiu, t. y. 90° Taip pat, pėdos turi būti pilnai padėtos ant žemės; jeigu vaikui trūksta ūgio, šį klausimą padės išspręsti laiptelis, pakopa ar kitas, namų sąlygomis pritaikytas paaukštinimas.

4. Rankos turi būti pilnai padėtos ant stalo, arba ant kėdės porankių taip, kad pečiai būtų patogiai nuleisti.

5. Kompiuterio ekrano viršus turi būti akių lygyje; jeigu naudojame nešiojamą kompiuterį, tikėtina, kad jis bus per žemai, todėl reikėtų pakelti kompiuterį, padėti jį ant keleto knygų, dėželės, ar specialaus laikiklio ir naudoti papildomą klaviatūrą, kuri būtų padėta ant stalo (ypač, jei daugiau tenka naudotis klaviatūra).

„Būtina neužmiršti, kad pertrauka yra skirta tam, kad atsikeltume nuo kėdės, pajudėtume, pavaikščiotume, pažiūrėtume per langą į tolį ir, žinoma, pailsėtume. Jokiu būdu negalima likti ilgiau nei 45-ias minutes toje pačioje padėtyje. Be to, bet ir į sėdimą darbą galime pažvelgti kūrybiškai. Juk ne visada reikia sėdėti prisispaudus prie kėdės. Galime atsistoti, pavaikščioti arba dalį laiko dirbti stovėdami“, – papildo  fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja.

Kokius nesudėtingus pratimus ji rekomenduoja vaikams atlikti pertraukų metu? „Padarykite 10 pritūpimų, pastovėkite pakaitomis tai ant vienos kojos, tai ant kitos, pašokinėkite per virvutę. Šaunu, jei pavyktų atlikti bent vieną specialių pratimą, pavyzdžiui, atsistoti prie sienos nugara, prisispausti ir pastovėti tiesiai“, – pataria Gintarė Vaitkienė.

Užsiregistruoti konsultacijai pas fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoją GINTARĘ VAITKIENĘ galite platformoje manodaktaras.lt. Daugiau infomacijos ČIA.