8 priežastys, kodėl gali būti naudinga valgyti juodąjį šokoladą

Juodasis šokoladas su daugiau nei 70 proc. kakavos turi daug antioksidantų, skaidulų, kalio, kalcio, vario, magnio ir kt. / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2022-01-16 19:47
Saikingas juodojo šokolado vartojimas gali būti ne tik naudingas širdžiai, bet ir gali pagerinti smegenų veiklą, sumažinti stresą ar diabeto riziką, teigia mokslininkai.

Moksliniai tyrimai atskleidė, kad juodajame šokolade (pieniškas ir baltasis šokoladas neįskaičiuojami) yra gausu antioksidantų ir maistingų medžiagų, todėl šis kartokai saldus desertas itin daugelio mėgstamas.

Juodame šokolade yra fitonutrientų, vadinamų flavonoidais, kurie yra augalų cheminės medžiagos, veikiančios kaip antioksidantai ir galinčios turėti įtakos vėžio prevencijai, širdies sveikatai ir svorio metimui, rašoma 2016 m. žurnalo Journal of Nutritional Science straipsnyje. 

Kakavmedžio, iš kurio gaminamas šokoladas, sudėtyje taip pat yra junginio, vadinamo teobrominu, kuris, kulinarinių knygų autorės ir maisto tinklo mitybos ekspertės Toby Amidor teigimu, gali padėti sumažinti uždegimus ir galbūt sumažinti kraujospūdį.

„Kakavoje gausu antioksidantų – daugiau nei žaliojoje arbatoje ar raudonajame vyne, – teigia ekspertė. – Kuo tamsesnį šokoladą renkatės, tuo daugiau jame antioksidantų, tačiau reikia išlaikyti pusiausvyrą tarp šokolado valgymo ir naudos sveikatai“.

Geriausia pasirinkti juodą šokoladą su 70 proc. ar daugiau kakavos, nes šokolade su mažesniu kakavos kiekiu yra daugiau pridėtinio cukraus ir nesveikų riebalų, skelbia Harvardo T.H.Chan visuomenės sveikatos mokykla.

Nors valgyti kokybišką juodą šokoladas yra geriau nei pienišką, jis vis tiek yra šokoladas, o tai reiškia, kad jame yra daug kalorijų ir sočiųjų riebalų. Norint nepriaugti svorio, mitybos ekspertė T.Amidor rekomenduoja suvalgyti ne daugiau kaip 28-30 gramų tamsaus šokolado per dieną. 

Remiantis moksliniais tyrimais, išskiriamos net aštuonios priežastys, kodėl juodasis šokoladas gali būti naudingas sveikatai:

1. Juodasis šokoladas gali sumažinti širdies ligų ir insulto riziką

Vienas didžiausių juodojo šokolado privalumų, anot mokslininkų, yra jo vaidmuo gerinant širdies veiklą. Juodojo šokolado vartojimo ir širdies-kraujagyslių ligų ryšio aštuonių tyrimų metaanalizė, skelbta 2015 m. žurnale Heart, parodė, kad žmonės, kurie per dieną valgo daugiau šio šokolado, turėjo mažesnę širdies ligų ir insulto riziką.

Kai kurie tyrimai taip pat atskleidė, kad reguliariai valgant juodąjį šokoladą gali sumažėti širdies ligų rizika. Pavyzdžiui, vienas ankstesnis tyrimas, paskelbtas žurnale Clinical Nutrition, parodė, kad žmonės, kurie juodojo šokolado valgė daugiau nei penkis kartus per savaitę, sumažino širdies ligų riziką 57 proc.

Remiantis tyrimu, paskelbtu žurnale The American Journal of Clinical Nutrition, mokslininkai iškėlė hipotezę, kad tamsaus šokolado flavonoidai gerina širdies sveikatą. Šios cheminės medžiagos padeda gaminti azoto oksidą, dėl kurio kraujagyslės atsipalaiduoja ir sumažėja kraujospūdis, pažymima apžvalgoje, paskelbtoje 2017 m. American Journal of Physiology: Cell Physiology.

Kadangi daugelis šių tyrimų yra stebėjimo pobūdžio, rezultatai gali būti iškreipti dėl to, kad žmonės nepakankamai informuoja apie savo šokolado suvartojimą. Tyrimai taip pat yra riboti, nes jie negali tiesiogiai nustatyti priežasties ir pasekmės.

2. Juodasis šokoladas gali pagerinti atmintį ir pakelti nuotaiką

Tyrimai rodo, kad didelės kakavos koncentraciją turinčio juodojo šokolado vartojimas gali būti naudingas smegenims. Šokoladas stimuliuoja nervų veiklą tose smegenų srityse, kurios susijusios su malonumu ir atlygiu, o tai savo ruožtu mažina stresą ir pagerina nuotaiką, teigia mokslų daktaras, mitybos atstovas Joy DuBost.

Tyrimai, pristatyti 2018 m. Eksperimentinės biologijos susitikime, parodė, kad suvalgius 48 gramus ekologiško šokolado su 70 proc. kakavos, padidėjo smegenų neuroplastiškumas, o tai gali turėti teigiamą poveikį atminčiai, kognityvinėms funkcijoms ir nuotaikai.

Smegenų veiklos pagerėjimą gali lemti didelis flavonoidų kiekis juodajame šokolade, o flavonidai kaupiasi smegenų regionuose, atsakinguose už mokymąsi ir atmintį, kaip atskleidė 2018 m. žurnale The FASEB Journal paskelbtas tyrimas.

Tačiau prieš skubėdami įsigyti gausias juodojo šokolado atsargas, atminkite, kad dauguma tyrimų buvo atlikti su daug didesniu šokolado kiekiu nei rekomenduojama paros dozė (maksimali 43 g).

3. Juodasis šokoladas gali sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje ir sumažinti diabeto atsiradimo riziką

Nustebote? Šokoladas? Tačiau moksliniai tyrimai parodė, kad leistini tamsaus šokolado kiekiai, kuriuose gausu kakavos, gali pagerinti gliukozės metabolizmą organizme. 

Atsparumas insulinui sukelia aukštą gliukozės (cukraus) kiekį kraujyje ir yra antro tipo diabeto požymis, teigiama 2019 m. StatPearls paskelbtame straipsnyje.

2017 m. paskelbtame tyrime Journal of Community and Hospital Internal Medicine Perspectives buvo nustatyta, kad juodajame šokolade esantys flavonoidai mažina oksidacinį stresą, kuris, mokslininkų nuomone, yra pagrindinė atsparumo insulinui priežastis. Pagerinus organizmo jautrumą insulinui, sumažėja atsparumas, o savo ruožtu sumažėja ligų, tokių kaip diabetas, rizika.

Kitas tyrimas, paskelbtas 2017 m. žurnale Appetite, parodė, kad retai šokoladą vartojusiems dalyviams rizika susirgti diabetu po penkerių metų buvo beveik dvigubai didesnė, palyginti su dalyviais, kurie juodojo šokolado mėgavosi bent kartą per savaitę.

Nors mokslininkai sutinka, kad juodasis šokoladas turi daug naudos sveikatai, visgi būtina atlikti tolesnius tyrimus, siekiant tiksliau nustatyti, ar yra priežastinis ryšys tarp šokolado vartojimo ir diabeto rizikos.

4. Juodasis šokoladas naudingas žarnynui ir gali padėti sureguliuoti svorį 

Remiantis tyrimais, juodasis šokoladas gali kontroliuoti apetitą, o tai savo ruožtu gali padėti numesti svorio. Neuromokslininkas, mokslų daktaras Will Clower, knygos „Valgyk šokoladą, numesk svorį“ autorius, sako, jog suvalgius šiek tiek juodojo šokolado prieš valgį arba po jo, suaktyvėja hormonai, signalizuojantys smegenims, kad esi sotus. Žinoma, kalbama apie leistiną juodojo šokolado suvartojimo dienos normą.

Žurnale Frontiers in Pharmacology paskelbtame straipsnyje cituojami tyrimai taip pat pabrėžia, kad virškinimo metu šokoladas „elgiasi“ kaip prebiotikas (nepainioti su probiotiku) – tai skaidulų rūšis, skatinanti naudingų bakterijų augimą žarnyne. Pasak mokslininkų, kuo daugiau „gerųjų“ mikrobų yra jūsų organizmo sistemoje, tuo geriau jūsų kūnas gali pasisavinti maistines medžiagas ir palaikyti sveiką medžiagų apykaitą.

5.Juodasis šokoladas kovoja su laisvaisiais radikalais ir gali atlikti vėžio prevencijos vaidmenį

Įrodymai, kad juodasis šokoladas turi savybių, galinčių padėti apsaugoti žmones nuo tam tikrų vėžio rūšių, yra riboti, tačiau jų vis daugėja. Antioksidantai apsaugo mūsų ląsteles nuo laisvųjų radikalų – nestabilių deguonies molekulių, kurios, kaip manoma, yra atsakingos už senėjimą ir ligas – daromos žalos, skelbiama 2015 m. Zurralo Indian Journal of Clinical Biochemistry straipsnyje.

„Kai jūsų kūne yra per daug laisvųjų radikalų, jie pradeda atakuoti jūsų ląsteles, o tai ilgainiui gali sukelti nežymų uždegimą ir kai kurias ligas – vėžį, širdies ligas ir Alzheimerio ligą“, – sako mokslų daktaras, mitybos ekspertas J.DuBost.

Kai kurie tyrimai (vienas jų skelbtas Amerikos hipertenzijos draugijos žurnale) parodė, kad žmonės, valgantys daug flavonoidų ar daug antioksidantų turinčio šokolado, suserga vėžiu rečiau, nei tie, kurie jų nevartoja. Manoma, kad iš daugelio šokolade esančių flavonoidų ypač du, epikatechinas ir kvercetinas, yra atsakingi už kovą su vėžiu.

Vis dėlto dauguma šių tyrimų yra riboti, be to, šokolado kiekis, reikalingas galimai profilaktikai nuo vėžio, yra daug didesnis nei žmonėms rekomenduojama paros dozė, teigiama Nyderlandų medicinos žurnale paskelbtoje apžvalgoje.

6. Juodasis šokoladas gali būti naudingas odai

Harvardo T.H. Chano visuomenės sveikatos mokykla vardija vitaminus ir mineralus, kurių gausu juodajame šokolade, pavyzdžiui, vario, geležies ir magnio, kurie naudingi odai. Pavyzdžiui, manganas skatina kolageno – baltymo, kuris padeda odai atrodyti jaunai ir sveikai – gamybą. 

Kiti mineralai, pvz. kalcis, pagerina odos būklę. Keletas ankstesnių tyrimų taip pat parodė, kad didelis antioksidantų kiekis juodajame šokolade gali apsaugoti odą nuo galingų ultravioletinių spindulių, kuriuos skleidžia saulė.

7. Juodasis šokoladas gali padidinti gerojo ir sumažinti blogojo cholesterolio kiekį

Apie juodąjį šokoladą taip pat kalbama kaip apie desertą, mažinantį cholesterolio kiekį. Sauja migdolų, tamsaus šokolado ir nesaldintos kakavos parodė, kad labai sumažėjo mažo tankio lipoproteinų (MTL), dar vadinamų „bloguoju“ cholesteroliu, kurio dideli kiekiai gali užkimšti arterijas, skelbiama tyrime (2017 m. Amerikos širdies asociacijos žurnalas).

Dr. J.DuBost teigia, kad juodajame šokolade esantis kakavos sviestas taip pat gali prisidėti prie didelio tankio lipoproteinų (DTL) arba „gerojo“ cholesterolio kiekio didinimo. Kakavos svieste yra oleino rūgšties, kuri yra mononesočiųjų riebalų – tų pačių riebalų, kurių yra ir širdžiai naudingame alyvuogių aliejuje, pažymi JAV medicinos biblioteka. 

Tačiau, skirtingai nei alyvuogių aliejuje, kakavos svieste taip pat yra daug sočiųjų riebalų (remiantis JAV žemės ūkio departamento duomenimis), kurių perteklius gali pakenkti širdžiai, o tai dar labiau pabrėžia porcijų kontrolės poreikį.

Maža to, daugelis šokolado ir gerojo cholesterolio tyrimų yra trumpalaikiai, todėl dar anksti teigti, kad šokoladas yra vaistas nuo cholesterolio, priduria DuBost.

8. Juodasis šokoladas yra maistingas ir skanus!

Be visų kitų galimų privalumų, juodasis šokoladas turi itin daug maistinių medžiagų. Žinoma, kuo tamsesnis šokoladas, tuo geriau, tačiau bet kuriame 70 proc. ar daugiau kakavos turinčiame šokolade yra antioksidantų, skaidulų, kalio, kalcio, vario ir magnio, skelbia tyrimas (žurnalas Antioxidants & Redox Signaling).

Tačiau nedera pamiršti, jog jame yra ir nemaža kalorijų bei riebalų dalis, todėl apsiribokite sveika dienos norma (iki 42 g). Maisto ekspertė T.Amidor rekomenduoja rinktis ekologišką juodąjį šokoladą (kakavmedžių plantacijos užaugintos be cheminių trąšų ir pesticidų) ir pataria visada patikrinti ingredientų sąrašą ant šokolado pakuotės.

Parengta pagal: www.everydayhealth.com