9 priežastys, kodėl dažnai jaučiate šaltį ir drebulį

Šalčio pojūtis, drebulys / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2021-11-26 21:55
Ar dažnai jaučiate šąlančias galūnes? Nuolatinis šalčio pojūtis yra ne tik nemalonus, bet gali signalizuoti ir apie tokias sveikatos problemos kaip vitaminų trūkumą, miego nepakankamumą ar susilpnėjusią skydliaukės veiklą.

Jausti drebulį ir šaltį žvarbiu oru – yra viena, bet visai kas kita, jei jums nuolat šalta, net ir prie židinio. Štai 10 galimų priežasčių, kodėl taip gali būti, ir patarimų, kaip sau padėti.

1. Per mažas kūno svoris

Jei turite per mažą kūno masės indeksą (KMI) – apie 18,5 arba mažesnį, galite dažnai jausti drebulį dėl kelių priežasčių. Pirma, kai jūsų svoris per mažas, jums trūksta kūno masės riebalų, antra, tai reiškia ir sumažėjusį maisto suvartojimą. Kalorijų trūkumas sulėtina medžiagų apykaitą, tokiu būdu nesukuriate pakankamai kūno šilumos, žurnalui „Health“ pasakojo dietologė Maggie Moon.

Jei įtariate, kad šaltkrėtis atsirado dėl per mažo svorio, gali atsirasti ir kitų simptomų, pavyzdžiui:

  • Nereguliarus menstruacinis ciklas
  • Galvos svaigimas
  • Nuovargis
  • Silpnumas

Ką daryti: jei turite per mažą svorį, pasitarkite su gydytoju, kuris atliks tyrimus, kad išsiaiškintų tikrąsias priežastis. Gydytojas gali pasiūlyti priaugti kelis kilogramus, valgant sveiką ir subalansuotą maistą, kuriame yra daug baltymų, riebalų ir sudėtinių angliavandenių.

2. Hipotirozė

„Jums nuolat šalta? Tai gali būti ir hipotirozės požymis, rodantis, kad skydliaukė neišskiria pakankamai skydliaukės hormono“, – sako medicinos mokslų daktarė Holly Phillips, Niujorko Lenox Hill ligoninės internistė. Esant šio hormono trūkumui, medžiagų apykaita sulėtėja, tokiu būdu kūnas negauna pakankamai šilumos.

Šia liga serga maždaug 4,5 proc. amerikiečių, o moterų, kurios neseniai pastojo arba yra vyresnės nei 60 metų, rodikliai yra dar aukštesni. 

Kiti galimi hipotirozės požymiai:

  • Plaukų slinkimas
  • Sausa oda ir plaukai
  • Ilgesnis ar sunkesnis menstruacijų periodas
  • Nepaaiškinamas svorio padidėjimas

Ką daryti: jei įtariate skydliaukės sutrikimą, kreipkitės į gydytoją, kuris gali patvirtinti diagnozę atlikdamas kraujo tyrimą.

3. Geležies stoka – anemija

Žemas geležies lygis organizme – viena dažniausių lėtinio šaltkrėčio priežasčių. Taip yra todėl, kad geležis padeda raudoniesiems kraujo kūneliams pernešti deguonį visame kūne. Geležies trūkumas gali sulėtinti skydliaukės veiklą ir sukelti hipotirozę, aiškina dr. H.Phillips. 

Pasak Amerikos Nacionalinio širdies, plaučių ir kraujo instituto (NHLBI), kiti geležies trūkumo simptomai yra šie:

  • Blyški oda
  • Trapūs nagai
  • Sunku susikaupti
  • Dusulys

Ką daryti: pirmiausia gaukite tikslią diagnozę, atlikę kraujo tyrimą. Atsižvelgiant į anemijos sunkumą, gydytojas gali pasiūlyti vartoti geležies papildų, infuzuoti į veną arba tiesiog padidinti geležies turinčio maisto, pavyzdžiui, raudonos mėsos, žalumynų ir kiaušinių, vartojimą.

4. Sutrikusi kraujotaka

Jei jūsų rankos ir kojos yra šaltos, bet nejaučiate, kad jums šalta, gali būti „kalta“ sutrikusi kraujotaka, dėl to kraujas nepasiekia galūnių.

NHLBI duomenimis, viena iš dažnų sutrikusios kraujotakos priežasčių yra Raynaud liga, dar vadinama Reino sindromu, kuria serga apie 5 proc. JAV gyventojų. Dėl šios būklės jūsų rankų ir kojų kraujagyslės laikinai susiaurėja, kai jaučiamas šaltis, sako NYU Langone medicinos centro Niujorke internistė Margarita Rohr.

Kitos priežastys, dėl kurių kraujas gali sunkiai pasiekti jūsų galūnes, yra širdies ir kraujagyslių ligos, dėl kurių jūsų širdis nedirba taip efektyviai kaip turėtų, arba rūkymas, dėl kurio susiaurėja kraujagyslės.

Ką daryti: nors daugumai žmonių, sergančių Reino liga, retai prireikia gydymo, kai kuriems visgi reikia vartoti vaistus. Apsilankykite pas savo pirminės sveikatos priežiūros gydytoją, kuris nustatys jūsų kraujotakos problemų priežastį ir įsitikins, kad tai nėra kažkas rimtesnio, pavyzdžiui, širdies ir kraujagyslių ligos.

5. Dehidratacija

Jei niekaip negalite sušilti, tai gali būti signalas, kad jums trūksta vandens. Iki 60 proc. suaugusio žmogaus kūno sudaro vanduo, kuris padeda reguliuoti kūno temperatūrą, teigia dietologė M.Moon. Jei organizmui pakanka vandens, jis sulaiko šilumą ir lėtai ją išskiria, palaikydamas komfortišką kūno temperatūrą. Esant dehidratacijai, kūnas yra jautresnis temperatūrų kaitai.

Kiti dehidratacijos simptomai:

  • Galvos svaigimas ar sumišimas
  • Mėšlungis
  • Vidurių užkietėjimas
  • Tamsios spalvos šlapimas

Ką daryti: pasistenkite išgerti bent 6–8 stiklines per dieną, o jei intensyviai dirbate ar daug laiko praleidžiate saulėje – ir dar daugiau, rekomenduoja dietologė.

6. Vitamino B12 trūkumas

Suaugęs žmogus vidutiniškai per parą turi gauti apie 2,4 mikrogramų vitamino B12. Jo trūkumas gali sukelti anemiją, dėl kurios atsiranda lėtinis šaltkrėtis. 

Jei jaučiate ir šiuos simptomus, gali būti, kad jums tikrai trūksta B12:

  • Rankų, kojų ar pėdų tirpimas ar dilgčiojimas
  • Patinęs liežuvis
  • Problemos su pusiausvyra
  • Atminties susilpnėjimas

Ką daryti: B12 trūkumas dažniau pasitaiko tarp veganų ar vegetarų, mat šio vitamino yra gausiai gyvulinės kilmės produktuose. Todėl, jei esate augalinės mitybos propoguotojas, vartokite papildus. Kitu atveju, pasitarkite su gydytoju.

7. Cukrinis diabetas

Nekontroliuojamas cukrinis diabetas gali sukelti būklę, vadinamą periferine neuropatija, kuri gali pažeisti galūnių nervus.

„Esant tokiai būklei žmogus jaučia tirpimą ir kartais skausmą rankose bei kojose, o kadangi šie nervai yra atsakingi ir už pranešimų apie temperatūros jutimą siuntimą į smegenis, jūsų rankos ir kojos dažnai jaučia šaltį“, – sako dr. M.Rohr.

Ką daryti: periferinė neuropatija vystosi palaipsniui, todėl galite nesuvokti, kad ja sergate. Tačiau jei sergate cukriniu diabetu arba turite tokius simptomus kaip dažnas šlapinimasis, nuovargis, dažnai jaučiatės išsekę – kreipkitės į gydytoją.

8. Minimali raumenų masė

Dar viena priežastis, kodėl galite jausti šaltkrėtį – nepakankama raumenų masė. Dr.M.Rohr teigimu, mūsų raumenys padeda palaikyti kūno temperatūrą gamindami šilumą, o jei yra nepakankamas raumenų tonusas, lėta medžiagų apykaita, tai salygoja šalčio pojūtį kūne. 

Ką daryti: pats metas susimąstyti apie treniruotes. Jei neturite valios sportuoti namie, pradėkite lankykis treniruoklių salėje, žinoma, pasitardami su sporto instruktoriumi – taip sau padėsite užsiauginti reikiamą raumenų masę ir šiluma sugrįš į jūsų kūną.

9. Miego trūkumas

Jei žmogui dažnai trūksta miego, tai daro įtaką ir nervų sistemai, kuri reguliuoja kūno temperatūrą. Esant miego nepakankamumui, sumažėja pagumburio – smegenų dalies, kuri kontroliuoja kūno temperatūrą, aktyvumas.

Ką daryti: stenkitės išmiegoti bent septynias valandas per parą, laikykitės įprasto miego grafiko ir išjunkite visus elektroninius prietaisus bent pusvalandį iki miego.

Parengta pagal Health.com