Darbo iš namų „rykštė“ – skausmas nugaroje

Mankšta nuotoliniu būdu / Shutterstock nuotr.
Autorius: Pranešimas žiniasklaidai
Publikuota: 2021-12-20 14:18
Darbas namų sąlygomis iš esmės pakeitė kasdienę rutiną ir, svarbiausia, pačią darbo vietą. Tapo įprasta dirbti sėdint prie virtuvės stalo, gulint lovoje ar kitoje iš pirmo žvilgsnio patogioje namų vietoje. Kineziterapeutė Aušrinė Žemaitytė įspėja, jog netaisyklinga laikysena, ilgainiui gali turėti itin rimtų komplikacijų ir dalijasi patarimais, padėsiančiais pastarųjų išvengti.
Kineziterapeutė Aušrinė Žemaitytė.
Kineziterapeutė Aušrinė Žemaitytė.

Vis dažniau kamuojantys skausmai

Pasak „Affidea klinika“ kineziterapeutės A.Žemaitytės, mažas aktyvumas pandemijos metu gyventojus paskatino kreiptis į medicinos specialistus. Gyventojai skundžiasi stuburo skausmais, suprastėjusia laikysena, pečių juostos bei tarpumenčio įtampa, galvos skausmais ir jaučiamu nuovargiu: Sėdint netaisyklingai, stuburas praranda fiziologinius linkius, tarpslanksteliniams diskams tenka nevienoda apkrova, įsitempia raumenys, raiščiai, atsiranda maudimas, sustingimas, kinta laikysena.“

Anot A.Žemaitytės, dirbantys prie kompiuterių ištisas dienas pamiršta keisti kūno pozicijas – sėdima pakrypus, dažnai vengiama pertraukėlių. Ji pabrėžia, kad pastarasis aspektas vienas esminių.

„Dienos eigoje, rekomenduojama kuo dažniau daryti 5-10 minučių pertraukėles, idealiausia, kas 30-40 minučių. Jų metu rekomenduojama atsistoti ir prasijudinti, pasivaikščioti, atlikti tempimo pratimus. Tokiu būdu leisite vienoms raumenų grupėms pailsėti, o kitas aktyvinsite“, – sako kineziterapeutė.

Ji dėmesį atkreipia ir į specialius pratimus bei fizinį aktyvumą, kurio pandemijos metu taip stinga: „Svarbu atlikti pratimus kaklui, tarpumenčiui, juosmens sričiai, sėdmenims. Dar didesnė nauda yra tuomet, kai atsižvelgdamas į fizinę būklę ir pajėgumus, šiuos pratimus kiekvienam individualiai parenka specialistai“, – aiškina A.Žemaitytė.

Kineziterapeutė pažymi ir padėčių keitimo svarbą. Pasak jos, biuruose vis dažniau įrengiami reguliuojamo aukščio stalai, sudaromos sąlygos dirbti stovint. Šį modelį pravartu pritaikyti ir dirbantiems iš namų.

„Norint išvengti nugaros skausmų, rekomenduojama valandą padirbti sėdint, kitą valandą stovint, tuomet vėl atsisėsti. Stovint galima pernešti kūno svorį nuo vienos ant kitos kojos, jau vien taip įdarbinami kojų bei sėdmenų raumenys“, – dėsto ji, tačiau priduria, kad ne tik sėdėjimas, bet ir ilgas stovėjimas ar gulėjimas vienoje padėtyje turi įtakos mūsų kūnui – ilgalaikės statinės padėtys kenkia stuburui.

A.Žemaitytė akcentuoja ir kitą taisyklingai laikysenai svarbų faktorių – ergonomišką darbo vietą, kuri padėtų išlaikyti fiziologinius stuburo linkius.

„Darbo vietoje svarbu pasirinkti kėdę su atrama nugarai, porankiais, tinkamai parinkti monitoriaus aukštį. Jeigu dirbate su nešiojamuoju kompiuteriu, jis turėtų būti padėtas ne ant kelių ar tiesiog stalo, o aukščiau, akių lygyje“, – sako ji.

Kineziterapeutė pabrėžia, kad nugaros skausmų varginamiems žmonėms, vien tik nuskausminamųjų vaistų vargu ar pakaks. Skausmo malšinimui didelę įtaką gali turėti pakeisti sėdėsenos ir laikysenos įpročiai, derinami su medicinos specialistų konsultacijomis: „Medikamentai veikia tik simptomus, tačiau retai pačią skausmo priežastį. Todėl geriausiu vaistu išlieka judesys. Siekiant dar didesnio poveikio, rekomenduojama gydomuosius pratimus derinti su masažais arba kineziologiniu teipavimu.“

A.Žemaitytė priduria, kad jei jaučiate diskomfortą, įtampą ar skausmą, kuris plinta į kojas, rankas ar galvą, būtina nedelsiant kreiptis pagalbos į medicinos specialistus. Anot jos, kuo anksčiau žmogus kreipiasi, tuo efektyviau galima išspręsti problemą ir užkirsti kelią lėtiniams procesams.