Dietologė paaiškina: kokių sveikatos sutrikimų gali sukelti magnio trūkumas

Magnio trūkumas; galvos skausmas, svaigimas / Shutterstock nuotr.
Autorius: Eglė Dagienė
Publikuota: 2022-04-02 13:00
Magnis yra vienas reikalingiausių mineralų žmogaus organizmui. Pasak gydytojos dietologės doc. Rūtos Petereit, įrodyta, kad magnio jonai gali paveikti insulino aktyvumą, kai kasos ląstelės nepakankamai jo sekretuoja. Portale manodaktaras.lt su gydytoja kalbamės ne tik apie magnio naudą, bet ir kaip patiems atpažinti, kad jo trūksta, bei kokiais būdais geriausia papildyti šio mineralo atsargas.

Sveiko žmogaus kraujotakos sistemoje magnio koncentracija apytikriai siekia 0,7 – 1 mmol/l. Magnio kiekis, kaip teigė dietologė, turi tiesioginę įtaką gliukozės apykaitai organizme ir jos koncentracijos svyravimui kraujyje. 

„Nustatyta, kad magniu praturtintas maistas ar vartojami magnio turintys papildai gali pagerinti insulino sekreciją, todėl kraujyje sumažėja gliukozės kiekis. Šis elementas turi įtakos žmogaus organizmo fiziologijai. Magnio poreikis ypač padidėja paauglystėje, senyvame amžiuje, nėštumo, gimdymo, laktacijos metu, esant nevaisingumui ar menopauzės periodui, esant padidėjusiam fiziniam krūviui, protinei įtampai, streso metu ir esant kitoms organizmo būklėms“, – paaiškino klinikos „Agatas“ gydytoja dietologė doc. R.Petereit.

Gydytoja dietologė doc. Rūta Petereit
Gydytoja dietologė doc. Rūta Petereit

Kokiais būdais magnį galima gauti?

Daug magnio yra augaliniuose produktuose: kviečių sėlenose, moliūgų sėklose, saulėgrąžose, riešutuose; taip pat žaliose daržovėse: špinatuose, salotose, petražolėse, krapuose, kadangi magnis yra centrinis chlorofilo katijonas. Nemažai magnio turi morkos, moliūgai, ankštinės kultūros – sojos, šparaginės pupelės, žirniai.

Magnio šaltiniu gali būti žemės ir kiti riešutai, kakava, juodasis šokoladas, razinos, grybai, žuvis, o ypač lašišinė. Taip pat, jūrų gėrybės: krabai, krevetės ir jūros kopūstai. Pieno produktuose magnio nėra daug – tik apie 12 mg/100 g.

Užsiregistruoti konsultacijai pas dietologą galite manodaktaras.lt platformoje, paspaudę čia.

Tiesa ar mitas, kad pastaraisiais metais su maistu gauname vis mažiau magnio? 

Visų pirma, magnio vartojimas priklauso nuo pačio žmogaus, magnis gaunamas su maistu. Jo atsargas galima papildyti geriant gamtinių šaltinių mineralinį vandenį. Bet deja, tiesa yra ta, jog daugumos Europos šalių gyventojų per parą suvartoja mažesnį negu rekomenduojama magnio kiekį. 

Ekspertai taip pat atkreipia dėmėsį, jog magnio suvartojimas mažėja dėl kelių priežaščių: 

  1. Magnio mažėjimo dirvožemyje;
  2. Magnio mažėjimo maisto produktuose (dėl maisto žaliavų perdirbimo);
  3. Didėjančio kalcio (magnio antagonisto), kaip maisto papildo, suvartojimas.

Kas lemia šio mineralo gerą įsisavinimą, o kas trukdo?

Nustatyta, kad vitaminas D gali pagreitinti magnio absorbciją žarnyne. Manoma, kad taip vyksta padidėjus kalcio absorbcijai žarnyne, kuriai įtaką daro vitaminas D. Organizme trūkstant magnio, šio mikroelemento atsargas galima papildyti sureguliavus mitybą, t.y. valgant daug magnio turinčius maisto produktus arba vartojant magnio papildus. 

Beje, inkstai yra pagrindinis žmogaus organas, reguliuojantis magnio homeostazę. Magnio jonų ekskrecija insktuose priklauso nuo jų koncentracijos kraujo serume.

Kokios ligos, susirgimai ar negalavimai gresia, organizme trūkstant magniui?

Magnio stoka (hipomagnezemija) organizme yra vienas pagrindinių veiksnių, sukeliančių žmogaus sveikatos sutrikimus.

Būtent magnio stoka organizme:

  • didina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis,
  • gali sukelti širdies ritmo bei kraujospūdžio sutrikimus, raumenų spazmus,
  • gali didinti onkologinių ligų riziką.
  • esant mažam magnio kiekiui kūne, pablogėja miegas, atsiranda įvairių organizmo funkcijų sutrikimų ir ligų.
  • esant magnio trūkumui organizme, gali pasireikšti lėtinis nuovargis, mieguistumas, emociniai sutrikimai.

Dėl kokių priežasčių žmogui gali trūkti magnio?

Hipomagnezemija atsiranda dėl fizinio pervargimo, streso, piknaudžiavimo alkoholiu bei netinkamos mitybos. Kita dažna magnio trūkumo priežastis yra dėl įvairių priežaščių pasireiškęs vėmimas, viduriavimas, malabsorbcijos sindromas.

Taip pat, magnio kiekį organizme mažina gausus diuretikų, širdį veikiančių glikozidų vartojimas.

Simptomai, kurie gali išduoti magnio trūkumą:

  • galvos skausmas, svaigimas, nerimas, negalėjimas susikaupti, padidėjęs nervingumas, migrenos priepuoliai;
  • užpakalinės galvos dalies skausmas, veido, kaklo, pečių, stuburo raumenų mėšlungis;
  • širdies aritmijos;
  • virškinamojo trakto funkciniai spazminiai skausmai, vėmimas, pykinimas, diarėja;
  • šlapimo sistemos spazmai;
  • galūnių parestezijos, sąstingis;
  • šlaunų ir blauzdų raumenų mėšlungis, kojos pėdų ir pirštų mėšlungis, parestezijos.

Kur kreiptis, įtarus, kad trūksta magnio, ir kokie žinomi gydymo būdai, kurie padeda atstatyti šio elemento trūkumą organizme?

Jei jaučiami bent keli iš išvardintų simptomų, reikėtų kreiptis į šeimos gydytoją dėl tolimesnio gydymo, tyrimų atlikimo. Taip pat svarbu žinoti, jog žmogaus organizmas gali pasisavinti tik apie pusę suvartoto magnio kiekio (40–50 proc).

Jei atlikus tyrimus, matomas magnio trūkumas, reikėtų į kasdienę mitybą įtraukti ne tik magnio papildus ar magnio vaistinius preparatus, bet ir keisti pačią mitybą. Tai yra, pradėti vartoti produktus, kuriuose gausu magnio. Jei subalansuoti mitybą sunku – visada galima kreiptis į dietologą, gydytojas sudėlios tinkamą mitybos planą pagal maistinių medžiagų kiekį bei jų tarpusavio santykį.

Užsiregistruoti konsultacijai pas dietologą galite manodaktaras.lt platformoje, paspaudę čia.