Endokrinologė ir dietologė – apie maisto galią mažinti nerimą

Sveikas maistas / Rimi nuotr.
Autorius: www.manodaktaras.lt
Publikuota: 2020-03-29 15:46
Moksliniai tyrimai rodo, kad tai, ar jaučiamės laimingi, priklauso nuo mūsų savijautos, sveikatos, amžiaus, santykių su artimaisiais, socialinės padėties, valdžios institucijų sprendimų, gebėjimo pailsėti ir atsipalaiduoti, fizinio aktyvumo ir netgi maisto kokybės. Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto docentė gydytoja endokrinologė dr. Lina Zabulienė ir gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė atkreipia dėmesį – kadangi per karantiną laiką leidžiame namuose, gaminame maistą, reikėtų pagalvoti ir apie produktus, kurie gali sumažinti nerimą.

Labai svarbu vengti streso, atsipalaiduoti ir užsiimti mėgstama veikla namuose. Išleiskime nerimą nuotolinių atostogų. Prisiminkime, kad gebėjimas įžvelgti grožio, gerumo ir netikėtumo detales, net kai labai sunku gali pagerinti imuninės sistemos veiklą, kuri mums visiems dabar labai svarbi. Taigi, jei esame nerimastingi, nenustygstame vietoje ir vis norisi sukrimsti „kažką skanaus“, stenkimės vengti greitai įsisavinamų angliavandenių, cukraus, kavos, be reikalo neužkandžiauti, valgykime reguliariai 3 kartus per dieną, nepersivalgykime.

Dabar kaip niekad linkėjimas – „Būkite sveiki“ – visiems mums tampa toks artimas, laukiamas ir nuoširdus. 

VU Medicinos fakulteto docentė gydytoja endokrinologė dr. Lina Zabulienė
VU Medicinos fakulteto docentė gydytoja endokrinologė dr. Lina Zabulienė

Nerimą galėtų mažinti ir tam tikrų maisto produktų, turinčių magnio, cinko, omega 3 riebiųjų rūgščių, probiotikų, triptofano, B grupės vitaminų, antioksidantų, vartojimas:

magnio turi tamsiai žalios spalvos lapinės daržovės, ankštiniai (pupelės, lęšiai), riešutai, sėklos, viso grūdo kruopos;

cinko gausu jautienoje ir kitoje mėsoje, austrėse, jogurte, ankštiniuose, moliūgų ir sezamo sėklose, anakardžio riešutuose ir migdoluose; be to, cinkas reikalingas ir su organizmo infekcijomis kovojantiems baltiesiems kraujo kūneliams – leukocitams;

omega 3 riebalų rūgštys yra riebioje žuvyje (silkė, lašiša, sardinės) arba žuvų taukuose;

probiotikais turtingi rauginti pieno produktai (kefyras, jogurtas) ir raugintos daržovės (kopūstai, agurkai ir kt.);

triptofano turi kalakutiena ir kita liesa mėsa, kiaušiniai, ankštiniai riešutai, sėklos; beje, juodasis šokoladas skatina endorfinų gamybą, taip pat turi flavanolių ir feniletilamino vadinamo „meilės vaistu“ nes išsiskiria įsimylėjus, todėl jį valgant gerėja nuotaika, tačiau ir čia svarbus saikas;

B grupės vitaminų turintys produktai: kiaušiniai, kepenys, mėsa, žuvis, ankštiniai, kruopos, duona, pieno produktai;

antioksidantais gausūs – įvairios pupelės, vaisiai (obuoliai, slyvos, trešnės, citrusiniai ir kiti ryškių spalvų vaisiai), uogos (braškės, spanguolės, mėlynės, avietės, gervuogės), riešutai (graikiniai, migdolai, braziliški riešutai), daržovės (artišokai, lapiniai kopūstai, brokoliai, špinatai, saldžiosios bulvės, morkos, paprikos), prieskoniai, ypač ciberžolė ir imbieras.

Gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė
Gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė

Dabar kaip niekad linkėjimas – „Būkite sveiki“ – visiems mums tampa toks artimas, laukiamas ir nuoširdus. Būkime sąmoningi, atsakingi ir kantrūs akistatoje su pasaulį užklupusiu virusu. Maitinkimės sveikai ir saikingai, saugokime save ir kitus, žingeidžiai verskime neskaitytų knygų puslapius, dalinkimės netikėtais atradimais, išgirskime įdomių žmonių istorijų žavesį, kurkime, rašykime dėkingumo laiškus, bendraukime virtualiai, būkime laimingi matydami sveikus tuos, kuriuos mylim, dainuokime kaip italai pro atvirus langus neišeidami iš namų, kad išliktume nevieniši ir be galo vieni kitiems reikalingi!

Naujausi straipsniai