„Gerieji“ ir „blogieji“ riebalai: ar „geruosius“ galime vartoti be apribojimų?

Alyvuogių aliejus / 123RF.com nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2020-09-02 18:06
Riebalų naudojimas gaminant maistą bene labiausiai apipintas mitais ir legendomis. Močiutės kepdavo sklindžius ant kiaulės taukų, nes tiesiog nebuvo kitokių alternatyvų. Ne vienas vaikystėje abiem žandais kimšęs tokius riebaluose plaukiančius blynus, aiškina, kad užaugo sveikas ir drūtas. Mūsų dienomis maisto pramonės atstovai gali pasiūlyti dešimtis ar net šimtus riebalų alternatyvų, kurias lydi ir daugybė rinkodaros triukų apie tai, kas sveika ir kas nelabai. Tikimės, kad gydytojos dietologės Evelinos Cikanavičiūtės komentarai padės suprasti, kad reklamose pateikiami madingi ir populiarūs produktai nebūtinai yra naudingi sveikatai.
Gydytoja dietologė Evelina Cikanavičiūtė / Asmeninio albumo nuotr.
Gydytoja dietologė Evelina Cikanavičiūtė / Asmeninio albumo nuotr.

Gydytoja dietologė komentuoja mitus apie riebalus:

Sviesto nenaudoju – tik „Ghi“ sviestą!

Dietologė E.Cikanavičiūtė sako, kad „Ghi“ sviestas – tai įprastas sviestas, iš kurio yra pašalinti baltymai, laktozė, vanduo. Riebalų sudėtis išlieka ta pati – tai yra lieka tie patys gyvūninės kilmės sotieji riebalai. „Šis sviestas neturi pranašumo prieš įprastą sviestą, jei turėsime omenyje širdies ir kraujagyslių ligų, cukrinio diabeto, dislipidemijos, nutukimo riziką. O pirmenybė tokiam sviestui galėtų būti teikiama, jeigu žmogus netoleruoja laktozės arba yra alergiškas pieno baltymams“, – teigia mitybos specialistė.

O aliejus irgi turi kalorijų?

Taip, turi. Pasak dietologės, teoriškai aliejus turi net kiek daugiau kalorijų nei sviestas, nes jame beveik nėra vandens, nėra baltymų. Net ir patys sveikatai palankiausi aliejai: linų sėmenų, rapsų, alyvuogių pasižymiu dideliu kalorijų tankiu, todėl turi būti vartojami taip pat saikingai.

„Gerieji“ riebalai į kūną neina!

„Viskas „eina į kūną“, jei tai viršija poreikius. Nepriklausomai nuo to, kokios rūšies yra riebalai (sotieji ar nesotieji), jeigu jų vartojimas sukuria hiperkalorinės dietos sąlygas, tuomet  neišeikvota energija deponuojama į riebalų atsargas kūne“, – tvirtina gydytoja dietologė.

Kokosų riebalai juk sveika!

Mitybos specialistė sako, kad tropiniai (ir kokosų, ir palmių) riebalai pasižymi labai dideliu sočiųjų riebalų rūgščių kiekiu ir savo sudėtimi prilygsta gyvūninės kilmės riebalams. „Kadangi sočiųjų riebalų perteklinis vartojimas siejamas su širdies ir kraujagyslių bei viso metabolinio sindromo rizika, todėl šie augaliniai riebalai nėra rekomenduojami“, – teigia E.Cikanavičiūtė.

Modifikuotų rapsų aliejaus man nesiūlykit!

Dietologė siūlo susipažinti su Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos komentaru: „Genetiškai modifikuoti augalai kuriami siekiant sukurti naujas veisles, pagerinti augalų technologines ir maistines savybes. Genų inžinerijos būdu sukurti maisto produktai ir pašarai yra vieni labiausiai tiriamų produktų ES. Vertindami saugą ir keliamą riziką, specialistai vadovaujasi griežtesniais reikalavimais, nei keliamais tradiciniam maistui.

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba nuolat atlieka maisto produktų, kurių sudėtyje gali būti (žemės ūkio augalų, kuriuose yra didelė tikimybė aptikti GMO priemaišų, sojų, kukurūzų, rapsų, ryžių ir kt.) ar kurie gali būti pagaminti iš GMO, stebėseną. Vartotojui apsispręsti, ar pirkti ir vartoti genetiškai modifikuotą maistą, turi padėti pateikiama informacija produktų ženklinimo etiketėse, ar jei produktai nefasuoti – šalia jų. Visi maisto rinkoje esantys produktai ir pašarai ir kuriuose yra daugiau kaip 0,9 proc. GMO turi būti paženklinti laikantis ES teisės reikalavimų“.

Kaip kitaip valgyti kruopas, jei ne su sviestu?
Sumuštinis be sviesto – juk sausa ir sprangu!

Gydytoja dietologė E.Cikanavičiūtė pataria naudoti įvairius priedus, kurie ir paskanins, ir paįvairins racioną, ir sudrėkins valgomą patiekalą. Tai gali būti jogurtas (pavyzdžiui, graikiškas jogurtas), vaisiai, uogos, daržovės, krienai, garstyčios, avokadas, naminis humusas ir panašūs gaminiai, kuriuos galima pasirinkti priklausomai nuo patiekalo ir skonio pomėgių.

Užsiregistruoti konsultacijai pas gydytoją dietologę Eveliną Cikanavičiūtę GALIMA ČIA.