Produktai, kurių geriau nevartoti planuojant nėštumą

Valgykite tai, kas žalia, raudona ir geltona. Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2019-05-16 15:40
Kai ateina metas, kuomet nusprendžiate pastoti, sena patarlė „ką valgai, tas ir esi“ tampa tiesa. „Tai, kuo maitinatės, veikia viską: nuo kraujotakos sistemos iki ląstelių ir hormonų,“ teigia Sintija Stadd, Berklio reprodukcinės ir moterų sveikatos centro Niujorke mitybos specialistė. Remiantis atliktais tyrimais, mažiausiai tris mėnesius, o geriausiai metus iki pastojant jau reikėtų imti keisti mitybos įpročius. Tačiau jei jau dabar ėmėtės vaikelio „gaminimo“, o sveiko gyvenimo būdo dar nepradėjote, nepulkite panikuoti – niekada nevėlu pasitaistyti. Susipažinkite su mityba, padėsiančia pastoti ir pasiruošti sveikam nėštumui.

Alkoholį vartokite atsargiai

Proginė taurė vyno ar alaus buteliukas tikriausiai nesugadins jūsų planų pastoti. Vienintelis dalykas: prieš vartodama alkoholį įsitikinkite, kad dar nesate pastojusi, nes svaigieji gėrimai gali pakenkti besivystančiam vaisiui. Tai reiškia, kad švenčių ir vakarėlių metu verčiau mėgautis arbata, ypač po ovuliacijos, kada gali vykti pastojimo procesas, teigia Markas Leondiras (angl. Mark Leondires), Konektikuto reprodukcinės medicinos asociacijos vaisingumo specialistas.

Jis priduria, kad esant nereguliariam mėnesinių ciklui (dėl kurio sunkiau nuspėti, kada įvyksta ovuliacija) arba turint sunkumų su pastojimu, alkoholio reikėtų visiškai vengti. Nors tyrimų rezultatai dėl alkoholio poveikio vaisingumui dar nėra visai patvirtinti, kai kurie mokslininkai įžvelgia nedidelį ryšį tarp alkoholio vartojimo ir vaisingumo sutrikimų.

Danų mokslininkai ištyrė 430 porų, bandančių pastoti ir susilaukti pirmagimio. Išsiaiškinta, kad moters galimybė pastoti tuo labiau mažėja, kuo daugiau alkoholio ji suvartoja. Moterys, išgerdavusios mažiau nei penkis vienetus alkoholinių gėrimų per savaitę turi didesnę tikimybę pastoti nei tos, kurios per savaitę išgeria dešimt vienetų alkoholinių gėrimų (šitoks dėsnis nebuvo pastebėtas tarp vyrų, tačiau tai nereiškia, kad jiems nederėtų susirūpinti dėl suvartojamo alkoholio kiekio).

Pažabokite kofeiną

Ekspertai vieningai sutinka, kad saikingas kofeino vartojimas (mažiau nei 300 mgs per dieną arba 2 nedideli puodeliai) nepakenks. Tačiau jei susiduriate su sunkumais pastojant arba ruošiatės dirbtiniam apvaisinimui, kofeino verčiau vengti, teigia vaisingumo specialistas Leondiras. Jo teigimu kofeinas priverčia spazmuoti kraujagysles, todėl kraujas ima tekėti lėčiau ir jo kur kas mažiau priplūsta į gimdą, todėl kiaušinėliui sunkiau įsitvirtinti.

Jei prieš tai kavos puodelis buvo neatsiejama pusryčių ir pertraukėlės darbe dalis, galima susidurti su įkyriais galvos skausmais, nes organizmas patiria šoką, kai staiga ima nebegauti kofeino. Todėl geriau priklausomybės nuo kofeino atsisakyti palaipsniui.

Pagalvokite apie rafinuotus angliavandenius

Angliavandeniai dažnai laikomi dietos priešu, tačiau tai nereiškia, kad turėtumėte jų visiškai atsisakyti. Vartojant daug perdirbtų angliavandenių: baltos duonos, makaronų, baltų ryžių, galima pakenkti organizmui, tačiau tai neturi tiesioginės įtakos galimybei pastoti.

Rafinavimo proceso metu iš grūdų pašalinama 17 svarbių maistinių elementų. Tarp jų yra keletas tų, kurie gerina vaisingumą: antioksidantai, vitaminas B ir geležis. Pastoti besistengianti moteris turėtų vartoti maistinių medžiagų pripildytus produktus, o pilno grūdo produktai puikus būdas tai pradėti, teigia mitybos specialistai.

Remiantis JAV agrikultūros departamento pakoreguota mitybos piramide, per dieną žmogus turėtų suvartoti apie 170g pilno grūdo produktų. Tai lygu dubenėliui dribsnių, kelioms riekėms pilno grūdo sumuštinių duonos ar vienai porcijai pilno grūdo makaronų.

Jei sergate policistiniu kiaušidžių sindromu (PKS), kas yra viena iš dažniausių nevaisingumo priežasčių tarp moterų, turėtumėte ypatingą dėmesį skirti pilno grūdo produktams. PKS sergančios moterys patiria hormonų disbalansą, kuris gali dar paaštrėti, jei kraujotakos sistemoje padaugėja insulino. Pagrindinė to priežastis rafinuoti angliavandeniai. Vaisingumo specialistai aiškina: vartojant per daug rafinuotų angliavandenių, insulinas patenka į kraują, o pastarasis prateka pro kiaušides, kraujyje esantis per didelis insulino kiekis jas veikia neigiamai ir tai gali sąlygoti nereguliarią ovuliaciją.

Norint greičiau pastoti būtina sveikai maitintis. Ypač besigydantiems nevaisingumą arba turintiems sunkumų pastojant. Padėkite užsimegzti gyvybei po savo širdimi patys.

Mityba vaisingumui gerinti: maisto medžiagos, reikalingos, kad pastotumėte

Kai ateina metas, kuomet nusprendžiate pastoti, sena patarlė „ką valgai, tas ir esi“ tampa tiesa. „Tai, kuo maitinatės, veikia viską: nuo kraujotakos sistemos iki ląstelių ir hormonų,“ teigia Sintija Stadd, Berklio reprodukcinės ir moterų sveikatos centro Niujorke mitybos specialistė. Remiantis atliktais tyrimais, mažiausiai tris mėnesius, o geriausiai metus iki pastojant jau reikėtų imti keisti mitybos įpročius. Tačiau jei jau dabar ėmėtės vaikelio „gaminimo“, o sveiko gyvenimo būdo dar nepradėjote, nepulkite panikuoti – niekada nevėlu pasitaistyti. Susipažinkite su mityba, padėsiančia pastoti ir pasiruošti sveikam nėštumui.

Valgykite tai, kas žalia, raudona ir geltona

Reprodukcinei sistemai reikia motinos gamtos teikiamų natūralių multivitaminų. Vaisiai ir daržovės savo sudėtyje turi nuo laisvųjų radikalų organizmą apsaugančių mikroelementų, tokių kaip fitochemikalai ir antioksidantai. Plėšikai laisvieji radikalai tai žalingos molekulės, įsėlinančios į organizmą, o patenka jos tiek per saulės šviesą, tiek per mašinų išmetamąsias dujas ir gali turėti neigiamos įtakos kiaušidžių veiklai, spermos produkcijai ir reprodukciniams organams apskritai.

Savo brangiausiąjį maitinkite spalvotais vaisiais ir daržovėmis, tai gali būti mėlynės, raudonosios paprikos ir lapiniai kopūstai. Kuo gyvybingesnės spalvos, tuo daugiau maistinių elementų daržovė arba vaisius turi. Per dieną reikėtų suvalgyti apie 2 puodelius vaisių ir 3 puodelius daržovių.

Pamėkite žuvį

Jei pranešimai apie švino kiekį jūros gėrybėse ir žuvyje privertė jus šių produktų atsisakyti, metas persigalvoti. Organizmui reikia omega-3 riebiųjų rūgščių optimaliam vaisingumui palaikyti, o žuvis geriausias šios riebiosios rūgšties šaltinis. Žinoma, švinas gąsdina būsimas mamas. Tai toksinė medžiaga, neigiamai veikianti vaisiaus vystymąsį ir išliekanti organizmo kraujotakos sistemoje daugiau nei metus.

Gera žinia ta, kad ne visa žuvis turi tą patį švino kiekį. JAV maisto ir vaistų administracija (angl. The U.S. Food and Drug Administration (FDA)) teigimu moterys, besistengiančios pastoti, gali per savaitę nesibaimindamos suvartoti iki 340g nedidelį kiekį švino savo sudėtyje turinčios žuvies ir jūros gėrybių: krevečių, tuno, lašišos ar šamo.

JAV maisto ir vaistų administracija siūlo vengti baltojo tuno skardinėse arba šaldytos kardžuvės, karališkosios skumbrės, tuno kepsnelių, ryklienos, ispaniškosios skumbrės, nes jose yra didžiausi švino kiekiai.

Jei esate vegetarė ar veganė, o gal tiesiog nemėgstate žuvies, išbandykite linų sėmenis. Juose gausu augalinių omega-3 riebiųjų rūgščių. Galima vartoti ir linų sėmenų sėklų aliejų.

Pripildykite organizmą geležies

Geležis svarbi bandant pastoti, ypač tada, jei kankina gausus kraujavimas mėnesinių metu. Geležis padės apsisaugoti nuo pogimdyvinės anemijos, kuri išsivysto 27 procentams neseniai pagimdžiusių moterų. Jei nevalgote raudonos mėsos arba esate vegetarė, o gal veganė, vartokite multivitaminus, turinčius geležies. Reguliariai tikrinkitės kraują.

Neikite iš proto dėl baltymų

Pastaraisiais metais Kolorado reprodukcinės medicinos centro mokslininkai išgąsdino Atkinso dietos pasekėjus tyrimų rezultatais: pelės, šertos baltymingu maistu buvo mažiau vaisingos, nei šertos įprastai. Ką tai reiškia moterims? Visiškai nieko, teigia Konektikuto reprodukcinės medicinos asociacijos vaisingumo specialistas M. Leondiras. „Pelės reprodukcinis ciklas visais aspektais skiriasi nuo žmogaus.“ Tiesa, monodietų patartina vengti. Organizmas turi gauti ne tik baltymų, bet ir kitų įvairių maisto medžiagų.

Pripildykite organizmą vitaminais

Prieš pastojant patariama organizmą stiprinti vitaminais, skirtais vartoti pastoti norinčioms moterims arba tiesiog vartoti įprastus multivitaminus. Tiesa, vitaminuose planuojančioms pastoti yra didesnis kai kurių maisto elementų kiekis, todėl organizmas į juos gali skirtingai reaguoti, nes yra pratęs prie įprastų multivitaminų.

Renkantis vitaminus patartina sekti šiomis nuorodomis:

Įsitikinkite, kad vitaminai, kuriuos ruošiatės vartoti neviršyja vitamino A dozės (770 mcg) per dieną, nebent jie yra beta – karoteno formoje. Per didelis kiekis vitamino A gali sukelti vaisiaus apsigimimus.

Dairykitės multivitaminų, kuriuose yra ne mažiau nei 400 mikrogramų folio rūgšties. Ši medžiaga apsaugo kūdikius nuo nervinio kanalo defektų.

Nepamirškite vitamino B12. Jis taip pat apsaugo nuo nervinio kanalo defektų. Šio vitamino randama tik gyvuliniuose maisto produktuose. Dėl šios priežasties moterims vegetarėms patariama dairytis vitaminų, kuriuose vitamino B12 yra ne mažiau 2.4mg.

Ginekologai ir mitybos specialistai rekomenduoja būsimiems tėveliams kasdien vartoti multivitaminus, kuriuose yra cinko ir seleno, mažiausiai tris mėnesius prieš pastojant. Tyrimai rodo, kad šie mineralai reikalingi kokybiškai spermos gamybai palaikyti. Kodėl trys mėnesiai? Tiek laiko reikia norint atstatyti spermos kokybę.

babycenter.com