Į ką atsižvelgti, teikiant kalėdines dovanas: 5 mokslininkų patarimai

Dovanų paieška ir teikimas rodo, kad mums rūpi žmonės, esantys mūsų gyvenime. / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2021-12-14 12:49
Kalėdinis laikotarpis neatsiejamas nuo dovanų paieškos, kuris daugeliui ne tik suteikia džiaugsmo, bet neretai kelia ir stresą. Tačiau mokslininkai pateikia įrodymų, kad laiko ir dėmesio skyrimas, perkant ar patiems kuriant dovanas savo artimiesiems, naudingas tiek fizinei, tiek psichinei sveikatai.

Norint sumažinti įtampą dėl šventinių dovanų šurmulio, verta prisiminti, kad dovanų paieška – tai daug daugiau nei dovanojami megztiniai, kojinės, nauji dviračiai ar koncerto bilietai.

„Socialinis ryšys labai prisideda prie mūsų laimės ir gerovės, o dovanų teikimas dar labiau jį sustiprina, – sako Harvardo verslo mokyklos Kembridže filosofijos daktaras, prof. Michaelas Nortonas. – Dovanų teikimas yra ženklas, kad mums rūpi žmonės, esantys mūsų gyvenime“.

Jo tyrimas, skelbtas 2020 m. žurnale Journal of Personality and Social Psychology, parodė, kad pinigų leidimas kitiems teikia didesnę laimę, nei jų leidimas sau.

Dovanos pirkimas ar jos sukūrimas savo rankomis gali padėti sureguliuoti kraujospūdį, pagerinti širdies ir kraujagyslių veiklą, rašoma žurnale Healthy Psychology paskelbtame tyrime.

Jo metu buvo naudojami magnetinio rezonanso tyrimo duomenys, siekiant įvertinti žmonių smegenų veiklą, kai jie išleidžia pinigus kitiems bei sau. Tyrimas atskleidė, kad smegenų atlygio centrai švytėjo labiau tuomet, kai tyrimo dalyviai leido pinigus kitam žmogui.

Tai tie patys atlygio centrai, kurie „įsijungia“ mums reaguojant į patinkantį maistą, seksą ir kitus malonius dalykus. Šį tyrimą atlikę mokslininkai padarė išvadą, kad mūsų smegenys tam tikra prasme skirtos tam, kad duotume kitiems.

Pasak prof. M.Nortono, kai tai daroma teisingai, dovana ugdo stipresnį ryšį tarp jūsų ir gavėjo, parodydama, kad jums jis rūpi.

Taigi, į ką atsižvelgti, teikiant kalėdines dovanas? Štai keletas ekspertų patarimų:

1. Dovanokite „įspūdžius“, ne daiktus

Dovana, kurią naudodamas gavėjas įgys tam tikros patirties ar įspūdžių (pvz.: bilietai į koncertą, kokio nors seminaro ar mankštos abonementas, pakvietimas vakarieniauti) yra daug vertingesnė nei daiktai, tarkim, vaza ar įrankių rinkinys. Gaudamas „patyrimines“ dovanas žmogus jaučiasi artimesnis dovanotojui ne tik tada, kai išpakuoja dovaną, bet ir tada, kai jas vėliau naudoja, rašoma tyrime, paskelbtame  žurnale Journal of Consumer Research.

Tik įsitikinkite, kad tikrai žinote, ką labiausiai mėgsta jūsų draugas ar kolega, teigia tyrimo bendraautorė, Kalifornijos universiteto Los Andžele rinkodaros prof., m. dr.  Cassie Mogilner Holmes. Tyrimo dalyviams buvo duota po 15 dolerių, kad jie nupirktų draugui dovaną. Pasirodo, draugai, gavę bilietus į kiną ar dovanų kuponą pavalgyti restorane, jautėsi daug artimesni dovanotojui, palyginus su tais draugais, kurie gavo tokias dovanas kaip puodelį ar marškinėlius.

„Viskas priklauso nuo emocijų, kurios kyla naudojant dovaną – kaip smagiai leidžiate laiką koncerte ar atsipalaidavę vakarieniaujate gražiame restorane. Tos emocijos yra intensyvesnės nei tada, kai žiūrite į dovanotą vazą spintoje“, – paaiškino m.dr. C.M.Holmes.

2. Dovana, teikianti ilgalaikį malonumą

Ar kada nors esate gavę keistas dovanas, kurios ilgą laiką rinko dulkes jūsų spintoje, kol galiausiai atidavėte labdarai? Taip nutinka todėl, jog mes, kaip dovanų teikėjai, linkę dovanoti tai, kas mums patiems patinka (vow dovana!). Tačiau dovana vertingesnė jos gavėjui bus ta, kurią jis naudos vėl ir vėl. Tai rodo socialinės psichologijos tyrimų apžvalga, paskelbta žurnale Current Directions in Psychological Science.

„Gavėjas žiūri į dovanos ilgaamžiškumą ir į tai, ką su ja galima padaryti, – sako tyrimo bendraautorius, mokslų daktaras  Jeffas Galakas, Pitsburgo Carnegie Mellon universiteto Tepper verslo mokyklos rinkodaros docentas. – Tad nevenkite pirkti praktiškos dovanos, kuri galbūt nėra tokia ekstravagantiška, bet praturtins jūsų mylimo žmogaus kasdienybę, pvz. kadien naudojamas kavos aparatas arba ausinės nuolat primins apie jus“.

3. Nepaverskite dovanos našta

Nesvarbu, tai patyriminė ar daiktinė dovana, tebūnie ji patogi ir paprasta naudoti. Daugelis žmonių nesąmoningai įteikia dovaną, kuri gavėjui sukuria papildomų rūpesčių, sako Jeilio vadybos mokyklos Niu Heivene, Konektikuto valstijoje, rinkodaros prof. m.dr.  Nathanas Novemsky.

Jo tyrimas parodė, kad žmonės teikia pirmenybę dovanoms, kurias gali lengvai panaudoti. Tyrimo dalyviai (dovanų davėjai ir gavėjai) turėjo pasirinkti vieną iš dviejų dovanų čekių apsilankyti italų restoranuose: madingame su gerais atsiliepimais, kuris buvo už valandos kelio nuo gavėjo namų, arba vietinėje užkandinėje, kuri nebuvo taip gerai įvertinta, bet buvo tik penkios minutės kelio. 

Dovanos teikėjai, žinoma, pasirinko prabangų restoraną, nes jis buvo vertinamas kaip geidžiamesnis, tačiau dovanos gavėjai norėjo dovanų kortelės į restoraną, esantį arčiau namų.

Pagalvokite, ką labiau norėtumėte gauti – prietaisą ar įrankį, kurio sudėjimui reikia perskaityti ilgą instrukciją, ar tiesiog dovanų kuponą į SPA procedūras, kur viskas jau rezervuota ir pan.

Prieš pirkdami vieną ar kitą daiktą minutėlę paklauskite savęs, ar patys jį norėtumėte gauti, ar būtų lengva juo pasinaudoti.

4. Atsižvelkite į „norų sąrašą“

Jei asmuo, kuriam renkate kalėdinę dovaną, subtiliai pateikia jums savo pageidavimų sąrašą, nelikite tam abejingas. Tyrimai rodo, kad kuo artimesnis esate gavėjui, tuo didesnė tikimybė, kad nesilaikysite šio norų sąrašo, neva jūs ir taip gerai žinote to asmens pomėgius.

Remiantis penkių eksperimentų serija, mokslininkai nustatė, kad gavėjai labiau vertina dovanas, apie kurias užsiminė. Dar viena išvada iš šių duomenų: teikiantys dovanas mano, kad pinigai yra netinkama dovana, tačiau eksperimentas parodė, jog tai nėra tiesa – dauguma žmonių pažymėjo, jog apsidžiaugtų gavę grynųjų per šventes.

5. Per daug neišlaidaukite

Nereikia išlaidauti kalėdinėms dovanoms, kad pradžiugintumėte savo artimuosius ir draugus. Tyrimai rodo, kad nupirkę prabangią dovaną „papildomų karmos taškų“ negausite. Viename tyrime dovanotojai ir gavėjai įvertino, kaip vertina įvairias dovanas, tokias kaip papuošalai, vynas ar kt. Dovanotojai manė, kad brangios dovanos bus vertinamos labiau, tačiau, pasirodo, dovanų gavėjams jų kaina nerūpėjo.

„Žinoma, negalite duoti šlamšto ir tikėtis geriausio. Tačiau nebūtina išlaidauti, nes brangiau nereiškia geriau“, – šyptelėjo prof. M.Norton.

Parengta pagal: www.everydayhealth.com