Ką signalizuoja blogas burnos kvapas?

Blogas burnos kvapas
Autorius: Eglė Dagienė
Publikuota: 2021-09-15 10:25
Jei kalbantis su žmogumi jis šiek tiek nuo jūsų atsitraukia arba retkarčiais ranka prisidengia nosį, verta susimąstyti apie savo burnos kvapą. Pasak Lietuvos burnos higienistų draugijos pirmininkės Gitanos Rėderienės, viena galimų błogo burnos kvapo priežasčių – prasti burnos higienos įpročiai, tačiau apie šią problemą gali signalizuoti ir tam tikros vidaus organų ligos.

Visi žinome, kad valytis dantis reikia dukart per dieną, dar naudoti dantų siūlą, bet ar to pakanka?

Rūpinimasis burnos sveikata yra daugiau nei vien burnos higiena, tai – kasdienis efektyvus dantų valymas bent dukart dienoje, subalansuota bei reguliari mityba ir profilaktiniai pasitikrinimai kas pusę metų pas gydytoją odontologą ar burnos higienistą.  Efektyviai valyti dantis – tai ne tik išvalyti dantis su šepetėliu dukart dienoje, tačiau ir kartą per dieną išvalyti tarpdančius. Tarpdančiams valyti yra įvairių priemonių: tarpdančių siūlų, tarpdančių šepetėlių, irigatorių. Didžiajai daliai žmonių reikalinga dantų pasta su fluoru. Šalia geros higienos reikia nepamiršti saikingo saldumynų vartojimo, nepiktnaudžiauti užkandžiais, kontroliuoti savo stresą bei miego rėžimą. Taigi, rūpinimąsis burnos sveikata yra neatsiejama rūpesčio savimi dalis. Reguliarūs apsilankymai pas specialistą leidžia laiku pastebėti problemas burnoje ir užkirsti jų atsiradimui kelią didesnių ir brangesnių problemų atsiradimui.

Kokios dažniausios klaidos valantis dantis?
 
Suaugusieji dažnai sako, kad neturi laiko kruopščiam dantų valymui, tačiau norint gerai prižiūrėti dantis, nereikia daug laiko – efektyviam dantų valymui užtenka skirti 5-6 minutes per dieną. Šiais laikais galima rasti didžiulį dantų šepetėlių pasirinkimą: nuo įvairaus dizaino plastikinių, aplinką tausojančių bambukinių iki išmanių elektrinių, kurie, jungdamiesi su išmaniomis programėlėmis, gali padėti suformuoti teisingus dantų valymo įpročius tiek vaikams, tiek suaugusiems.

Kas yra gera burnos higiena? 

Gera burnos higiena, visų pirma, yra reguliari: ryte atsikėlus išsivalyti dantis su dantų pasta ir, praėjus maždaug pusvalandžiui, jau galima pusryčiauti, bei vakarinis dantų ir tarpdančių valymas prieš miegą. Taip pat labai svarbu po kiekvieno valgymo išskalauti burną vandeniu arba pakramtyti becukrės kramtomosios gumos. 

Gitana Rėderienė
Gitana Rėderienė

Kaip išsiugdyti dantų ir burnos priežiūros įpročius, juk tikrai ne dažnas naudoja ir siūlą, o juolab valo liežuvį?
 
Žinoma, pirmiausiai burnos higienos įpročiai formuojami vaikystėje, todėl tėvelių pareiga  – rodyti vaikams teisingą pavyzdį bei padėti jiems suformuoti teisingus burnos higienos įpročius jau vaikystėje. Nuo pat pirmų dantų iki paauglystės tėvai turėtų padėti vaikams išsivalyti dantis bei tikrinti vaikų dantų valymosi kokybę. Taip pat svarbu išsiugdyti pareigos jausmą nepraleisti dantų valymosi. Kartais pacientai pripažįsta nespėjantys išsivalyti dantų, kol migdo vaikus, o ryte skuba į darbą ar skuba nuvežti vaikus į mokyklas, darželius, tad dantims išsivalyti nebelieka laiko. Galima rasti daug pasiteisinimų, kodėl pacientai praleidžia dantų valymąsi, bet jet jau nuo vaikystės būsime pripratę, kad būtina valytis dantis ryte ir vakare, tai tiesiog bus labai paprasta rasti dvi minutes dantų valymui. Kartais susigaudyti burnos higienos priemonių gausioje pasiūloje yra sunku, ne visi produktai tinka kiekvienam žmogui, todėl labai pravartu dėl naudojamų priemonių pasitarti su savo burnos higienistu, kuris pagal kiekvieno paciento rizikas, dantų bei dantenų būklę parekomenduos tinkamiausias tai situacijai priemones. 

Žmonės neretai skundžiasi blogu burnos kvapu. Kokios to priežastys? 

Blogas burnos kvapas gali turėti daug priežasčių, viena jų – nepakankama burnos higiena, tačiau tai taip pat gali turėti įtakos sisteminėms ligoms gydyti skirti medikamentai (tarkime, vaistai kraujospūdžiui reguliuoti, antidepresantai, anksiolitikai, antiepileptikai) ar organizmo būklės (cukrinis diabetas, spindulinis ar radiacinis gydymas ir kt.), kai mažėja seilėtekis. Sumažėjus seilių kiekiui burnoje, mažėja savaiminis burnos apsivalymas, gerėja terpė daugintis bakterijoms. Nemalonus burnos kvapas taip pat gali būti signalas, kad žmogus per parą išgeria per mažai vandens. Blogas burnos kvapas taip pat gali būti virškinimo sutrikimų pasekmė.

Kur žmogus pirmiausia turėtų kreiptis, pajutęs nemalonų kvapą iš burnos?

Pačiam žmogui dažnai būna sunku pajausti savo blogą burnos kvapą, neretai tiesiog pacientai su tuo susigyvena, kartais būna pirkti purškiamų gaiviklių burnai, bet jie problemos neišsprendžia. Pastebėjus ar gavus pastabą apie burnos kvapą, pirmiausiai patarčiau atkreipti dėmesį, ar pakankamai išgeriate vandens per dieną bei apsilankyti pas burnos higienistą profesionaliai burnos higienai. Būtinai pasakykite, kad skundžiatės nemaloniu kvapu ir higienistas jums parinks reikiamas priemones tarpdančių valymui, galbūt pagal poreikį dar parekomenduos liežuvio valiklį ar burnos probiotikų pastiles burnos mikroflorai atstatyti. Blogą burnos kvapą galima kontroliuoti ir dantų valymas yra labai svarbi dalis – kartais reikia valyti ir liežuvį, jei ant jo pastebite baltas apnašas.

Kokie maisto produktai tai gali provokuoti?

Visi aštrūs produktai, svogūnas, česnakas provokuoja blogesnį burnos kvapą, o, tarkim, fermentinis sūris gerina. Ne veltui prancūzai mėgsta desertui rinktis įvairius sūrius.

Kiek jūsų praktikoje pasitaikė žmonių, kurie nesirūpino ar nepakankamai rūpinosi burnos higiena? 

Manau, kad didžioji dalis žmonių jau rūpinasi savo higiena, ir burnos higiena tampa dalimi rūpinimosi savimi. Tačiau daugelis to nedaro reguliariai, nors ir žino, dažnai net ir turi tarpdančių valymo priemones, bet jų nenaudoja kasdien. O padėti lentynoje ir nenaudojami tarpdančių siūlai ar šepetėliai neveikia, neduoda efekto.

Kaip dažnai patariama apsilankyti pas burnos higienistą?

Apsilankymų dažnis labai individualus ir kiekvienam nustatomas pagal situaciją burnoje. Bendros rekomendacijos yra kas pusę metų, tačiau gali būti, kad esant dantenų ligoms, jums paskirs vizitus kas tris mėnesius, o esant efektyviai burnos higienai  – kartą į metus.

Pas burnos higienistą galite užsiregistruoti čia.