Kaip druskos vartojimo sumažinimas gali pagerinti sveikatą?

Druska / Fotolia nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2021-10-19 16:50
Daugeliui net ir nedidelis natrio chlorido (druskos) kiekio sumažinimas kasdieniame maisto racione gali turėti įtakos kraujospūdžio sureguliavimui, skelbia New York Times.

Daugiau nei 100 mln. amerikiečių turi aukštą kraujospūdį – sveikatos sutrikimą, kuris padidina širdies priepuolių ir insulto riziką. Ne vieno tyrimo duomenimis, daugeliui žmonių kraujo spaudimas pakyla vartojant per daug druskos. 

Vos keliais gyvsidabrio milimetrais padidėjęs kraujospūdis, tarkime, nuo 130 iki 134 mm, gali pakenkti kai kurių žmonių sveikatai (normalus  kraujospūdis yra 120 mm Hg (sistolinis) ir 80 mm Hg (diastolinis), bet normos ribos priklauso nuo lyties ir amžiaus). O asmenų, ypač jautrių druskos vartojimui, kraujospūdis gali pakilti 10 ar daugiau gyvsidabrio milimetrų. 

Tyrimai: mažiau druskos – mažiau įvairių ligų

Stenfordo universiteto komanda apskaičiavo, kad sumažinus apie 350 miligramų natrio per dieną (mažiau nei šeštadalį šaukštelio), sistolinis kraujospūdis sumažėtų tik 1,25 mm Hg, tačiau būtų išvengta apie milijono insulto ir širdies priepuolių atvejų.

Naujas tyrimas, atliktas 600 Kinijos kaimo vietovių, kuriame dalyvavo 20 995 asmenys, turintys didelę insulto riziką, parodė, kad sumažinus natrio chlorido vartojimą žymiai sumažėjo širdies ir kraujagyslių sistemos sutrikimų ir su jais susijusių mirčių penkerių metų laikotarpyje.

Prieš penkiolika metų panašus tyrimas buvo atliktas su vyresnio amžiaus Taivano gyventojais, kurie naudojo kaliu praturtintą druską vietoje natrio druskos. Tyrimo išvados parodė, jog mirtingumas nuo širdies ir kraujagyslių sistemos ligų sumažėjo net 41 proc. per mažiau nei trejus metus.

Šiuo metu natrio kiekis tipinėje amerikietiškoje mityboje yra daugiau nei trečdaliu didesnis už dienos normą (2300 mg), kurią Amerikos širdies asociacija rekomenduoja sveikiems žmonėms, o aukštą kraujospūdį turintiems asmenimis rekomenduojama ne didesnė nei 1500 mg dienos norma. Nors fiziologiškai žmogui pakanka tik 220 miligramų natrio per dieną.

Mūsų kūnas yra linkęs kaupti natrį ir pašalinti kalį, todėl natrio perteklius organizme sukelia įvairių sveikatos sutrikimų,

Ilgą laiką, nesant šaldymo galimybei, druska buvo itin vertinama už gebėjimą išsaugoti maisto produktus. Tačiau dabar druska daro daugiau žalos nei naudos – tą liudija gydytojai, kasdien susiduriantys su širdies ir inkstų ligomis, hipertenzija bei kitais susirgimais, neretai besibaigiančiais mirtimi.

Nors medikai jau seniai tvirtina, kad amerikiečiai turėtų vartoti mažiau druskos, druskos reguliavimo mechanizmas sukasi pernelyg lėtai, be to, pakeisti žmonių skonio receptorius bei maisto pramonę nėra taip lengva.

Patarimai, kaip sumažinti natrio kiekį mityboje:

Įvairūs maisto produktų gamintojai nustatė, kad palaipsniui mažinant natrio kiekį produktuose ir to per daug neafišuojant (netvirtinant, kad yra „mažiau natrio“), iš tikrųjų skatinamas vartotojų pritarimas. 

Tačiau kaip kiekvienas iš mūsų gali sumažinti druskos kiekį?

  • Pirmiausia, patariama atsisakyti konservuotų maisto produktų. Jei negalite, tuomet prieš vartodami, pavyzdžiui, konservuotas pupeles, jas pirmiausia įdėkite į kiaurasamtį ir perplaukite tekančiu vandeniu.
  • Jei mėgstate konservuotas sriubas, prieš pašildydami puode, pirmiausia į jį sudėkite šviežių špinatų, kalafijorų ir kitų iš anksto paruoštų daržovių, įpilkite šiek tiek vandens – tokiu būdu bent šiek tiek praskiesite sriuboje esančią druską.
  • Gamindami maistą, jo iškart nesūdykite, o padruskinkite jau pagamintą patiekalą. Geriausia, jei maistą pagardinsite natūraliomis žolelėmis, citrusinių vaisių sultimis ir kitais prieskoniais, kurie padės sumažinti suvartojamos druskos kiekį.
  • Patariama valgyti mažiau duonos bei jos gaminių, nes labiau nei bet kuris kitas maisto produktas duona prisideda prie natrio suvartojimo, ypač amerikiečių.

Kai jūsų skonio receptoriai susireguliuos, daug druskos turintis maistas, kurį kadaise mėgote, greičiausiai jau taps nebeskanus.

Parengta pagal: www.nytimes.com