Kaip gyventi, sergant migrena: kasdienio gyvenimo vadovas

Migrena; galvos skausmas / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2022-04-01 10:54
Migrena yra lėtinė neurologinė liga, kuri paprastai (nors ir ne visada) sukelia pasikartojančius galvos skausmus, neretai lydimus tokių simptomų kaip pykinimas ar jautrumas šviesai, garsui. Jungtinėse Amerikos Valstijose ja serga 39 mln. žmonių. Migrenos tyrimų fondo duomenimis, migrena kankina 18 proc. moterų ir 6 proc. vyrų.

Migrenos priepuolis arba simptomų epizodas gali sukelti vidutinio stiprumo ar stiprų skausmą ir trukti nuo 4 iki 72 valandų. Kiekvienas, kada nors patyręs migrenos priepuolį, žino, koks jis gali būti sekinantis.

Tinkamas ir sveikas gyvenimo būdas gali būti labai svarbus migrenos prevencijai, sako Stanfordo sveikatos priežiūros katedros neurologijos katedros doc. med. m. dr. Nada Hindiyeh. Migrena gali neigiamai paveikti daugelį jūsų kasdienio gyvenimo aspektų, įskaitant darbą, šeimos santykius ir socialinį gyvenimą. 

Štai kodėl verta stengtis susikurti sveikus įpročius, kurie gali užkirsti kelią migrenos priepuoliams, pvz., laikytis sveikos mitybos, eiti miegoti ir keltis maždaug tuo pačiu metu, taip pat atsiminti, kurie vaistai ir papildomi gydymo būdai padeda išvengti arba sumažinti priepuolių dažnumą ar sunkumą. Taip pat svarbu rasti specialistus, kurie padėtų valdyti simptomus, nuotaiką ir daugybę iššūkių, susijusių su šia lėtine liga.

Mityba ir migrena

Tai, ką ir kada valgote bei geriate, gali turėti įtakos gydant migreną. Svarbiausia nepraleisti valgio. „Reguliarus valgymas yra itin svarbus – kai kuriems žmonėms reikia užkąsti kas dvi valandas“, – sako Jutos universiteto neurologijos ir oftalmologijos prof. med. m. dr. Kathleen Digre.

Dehidratacija yra dažnas migrenos priepuolių sukėlėjas, todėl dienos metu būtina gerti pakankamai vandens ar kitų skysčių. Kai kurie maisto produktai laikomi tam tikrais migrenos provokatoriais, pvz. sendintas sūris, šokoladas, kofeinas, riešutai, citrusiniai vaisiai, riebus maistas, perdirbtos mėsos gaminiai ir kt.

Tačiau, anot David Geffen medicinos mokyklos Los Andžele galvos skausmo tyrimų ir gydymo vadovo bei neurologijos prof. med. m. dr. Andrew Charles, yra mažai įrodymų, kad minėti maisto produktai sukelia migrenos priepuolius. Žurnale „Migraine Again“ publikuotame straipsnyje prof. A.Charles pažymi, jog potraukis tam tikram maistui gali reikšti migrenos priepuolio pradžią, bet jo nesukelti.

Tačiau kai kuriems žmonėms, pavyzdžiui, raudonasis vynas arba toks maisto priedas kaip mononatrio glutamatas iš tiesų gali iššaukti migreną. Jei įtariate, kad kai kurie maisto produktai ar gėrimai sukelia migrenos priepuolius, verta rašyti maisto dienoraštį, ieškoti modelių ir aptarti tai su savo neurologu.

Pasak prof. K.Digre, kai kurie gydytojai skiria ketogeninę dietą migrenai kontroliuoti, mat yra tam tikrų įrodymų, kad ši dieta gali turėti teigiamą poveikį, kaip rašoma žurnale „Journal of Headache and Pain“.

Magnis ir vitaminas B2 arba riboflavinas, pasak Amerikos migrenos fondo, gali sumažinti migrenos dažnį, todėl galbūt norėsite į savo mitybos racioną įtraukti produktus, kuriame gausu magnio, pvz., tamsių lapinių žalumynų ir ankštinių daržovių, bei maisto produktų, kuriuose gausu B2, pvz., žuvies, migdolų,  kiaušinių ir kt. Arba pasitarkite su gydytoju dėl maisto papildų vartojimo.

Yra tam tikrų įrodymų, kad nutukimas yra susijęs su epizodinės migrenos (kai priepuoliai pasireiškia iki 15 d. per mėn.) perėjimu į lėtinę migreną (daugiau nei 15 galvos skausmo dienų per mėn.), todėl labai svarbu laikytis subalansuoto gyvenimo būdo.

Sportas ir migrena

Reguliari mankšta gali sumažinti migrenos dažnį ir intensyvumą. „Jums nereikia daug sportuoti, kad pajustumėte naudą, – sako med. m. dr., UPMC galvos skausmo centro Pitsburge direktorius Robert G.Kaniecki. – Reguliarūs, vidutiniško intensyvumo pratimai gali būti labai vertingi jūsų sveikatai, žinoma, labai naudinga ir tiesiog reguliariai vaikščioti“.

Tačiau per intensyvus judėjimas gali paaštrinti jau prasidėjusį migrenos priepuolį, todėl neturėtumėte mankštintis, jei jau pajutote simptomus. Taip pat gali pasireikšti fizinio krūvio sukeltos migrenos priepuoliai, ypač intensyvesnio sporto, pvz., svorio kilnojimo, bėgimo, teniso ar plaukimo metu. Šie galvos skausmai gali būti susiję ir su nepakankamu vandens vartojimu arba netinkama mityba prieš treniruotę.

Alternatyvi medicina ir migrena

Be daugybės receptinių vaistų, skirtų migrenos profilaktikai ir gydymui, kiti metodai, įskaitant psichoterapiją ir kai kurias proto bei kūno terapijos formas, taip pat gali padėti sumažinti skausmą.

  1. Kognityvinės elgesio terapijos tikslas – keičiant mąstyseną sumažinti psichologinį stresą ir pakeisti mažai padedantį elgesį tokiu, kuris padėtų įveikti stresines situacijas.
  2. Taikant biologinio grįžtamojo ryšio (Biofeedback) metodą, naudojami elektroniniai prietaisai, kad žmogus sąmoningai reguliuotų kūno funkcijas, tokias kaip kvėpavimas, širdies susitraukimų dažnis ir kraujospūdis.
  3. Akupunktūra – tradicinės kinų medicinos gydymo būdas, paremtas žmogaus kūne esančių biologiškai aktyvių taškų stimuliacija mažų adatėlių pagalba, siekiant sumažinti skausmą ar palengvinti kitus simptomus.
  4. Masažas apima raumenų ir kitų minkštųjų audinių spaudimą bei stimuliavimą, siekiant protinio ir fizinio atsipalaidavimo. Tai gali būti ypač naudinga tiems asmenims, kuriems kartu su migrena jaučiasi kaklo ir pečių srities spazmai.

Namų aplinka ir migrena

Galite sukurti palankesnę aplinką namuose pašalindami tam tikrus veiksnius. Pavyzdžiui, norėdami sumažinti ryškios šviesos poveikį, uždenkite langus užuolaidomis ar žaliuzėmis, o baldus išdėliokite taip, kad dirbdami ar ilsėdamiesi neatsisuktumėte į šviesą. Patalpose naudokite švelnų apšvietimą.

Įsirenkite ramią patalpą arba tiesiog naudokite ausines, kad sumažintumėte šeimos narių ar kaimynų keliamą triukšmą, ypač kai jaučiate artėjantį migrenos priepuolį. Nenaudokite namie kvapiųjų žvakių, stiprų kvapą skleidžiančių gėlių ar oro gaiviklių – tai, kas gali provokuoti migreną.

Kelionės ir migrena

Kelionėse stresas – itin dažnas palydovas, o tai vienas pagrindinių migrenos veiksnių, todėl pagalvokite, kaip galėtumėte tą stresą ar jaudulį sumažinti iki minimumo. Štai keletas patarimų:

  • Prieš leisdamiesi į kelionę gerai išsimiegokite;
  • Nuvykite gerokai anksčiau į oro uostą, autobusų ar traukinių stotį, kad nereiktų skubėti ir išvengtumėte bereikalingos įtampos;
  • Kelionėje stenkitės laikytis įprasto jums valgymo ir miego grafiko;
  • Nepamirškite gerti pakankamai skysčių;
  • Vasarą būtinai nešiokite akinius nuo saulės, kepuraitę ir naudokite apsaugos nuo saulės priemones ir, jei galite, dažniau būkite šešėlyje;
  • Nepamirškite keliaudami turėti su savimi vaistų nuo migrenos.

Kokį gydytoją pasirinkti?

Migrena gali tęsti ne vienerius metus, tad verta konsultuotis su įvairiais specialistais. Be savo pirminės sveikatos priežiūros gydytojo, galite pasikonsultuoti su kitais savo srities profesionalais:

  • Neurologas gydo nervų sistemos sutrikimus ir gali jus informuoti apie naujausius migrenos gydymo būdus bei paskirti tik jums tinkamus vaistus.
  • Galvos skausmo specialistas – tai neurologas ar kitas gydytojas, kuris daugiausia dėmesio skiria galvos skausmo, įskaitant migreną, gydymui.
  • Kineziterepeutas jums parinks pratimus ir kitus metodus, tokius kaip tempimas, masažas, kurie skatina mobilumą, mažina skausmą ir padeda atkurti fizines funkcijas.
  • Psichologas. Gyvenimas su migrena yra stresas. Psichologas gali padėti migrena sergančiam žmogui rasti būdų, kaip sumažinti stresą, kaip padėti išvengti situacijų, sukeliančių emocinius išgyvenimus, kurios kartais gali sukelti migrenos priepuolį ir pan.
  • Psichiatras. Daugelis migrena sergančiųjų taip pat patiria depresiją ir nerimą. Psichiatras gali skirti vaistus psichikos sveikatos sutrikimams gydyti.
  • Odontologas. Jei dantų griežimas prisideda prie migrenos priepuolių, jūsų odontologas gali paskirti burnos prietaisą, kad būtų išvengta griežimo naktį, arba pasiūlyti kitus būdus, pavyzdžiui, kai kuriuos atsipalaidavimo metodus.
  • Miego specialistas. Amerikos migrenos fondo duomenimis, migrena sergantys žmonės 2–8 kartus dažniau susiduria su miego sutrikimais, palyginti su plačiąja visuomene. Miego specialistai gali patarti dėl nemigos ar suprastėjusio miego.
  • Akupunktūros specialistas. Kai kuriems žmonėms akupunktūra gali padėti valdyti stresą ir skausmą.
  • Meditacijos specialistas gali padėti išmokti naudoti įvairias kvėpavimo bei sąmoningumo technikas, kad nurimtų protas ir kūnas.
  • Dietologas gali padėti sudaryti sveikos mitybos planą, į kurį dažniausiai įtraukiamos tos maistinės medžiagos, kurios naudingos migrenos priepuolių prevencijai, ir eliminuojami migrenos priepuolius galintys provokuoti produktai. 

Amerikos migrenos fondo duomenimis, apie 25 proc. žmonių, sergančių migrena, serga depresija, o apie 50 proc. – lydi nerimas. „Tikslios to priežastys nėra aiškios. Įdomu tai, kad kuo dažnesni migrenos priepuoliai per mėnesį, tuo didesnė rizika žmogui patirti depresiją ir nerimą“, – sako Weill Cornell medicinos galvos skausmo programos Niujorke medicinos vadovė dr. Susan W.Broner.

Migrena ir tarpusavio santykiai

Migrenos tyrimų fondo duomenimis, migrena serga 1 iš 4 JAV namų ūkių, todėl didelė tikimybė, kad kone kiekvienas pažįsta žmogų, kuris kovoja su šia sekinančia liga.

Sergantieji migrena žino, kokią įtampą priepuoliai gali sukelti tarpusavio santykiams. Kadangi migrenos priepuolis gali trukti nuo keturių valandų iki trijų dienų ar ilgiau, dažnas nori pabūti vienas tamsiame ir tyliame kambaryje, kol priepuoliai tęsiasi. Draugai ir artimieji neretai būna sutrikę, nežinodami, ką daryti ir kaip padėti.

Tad atviras bendravimas yra būtinas, norint išlaikyti darnius santykius poroje ar šeimoje. Jei esate vienas iš tėvų, gali būti sunku pasakyti vaikui, kad negalite atvykti į jo pasirodymą mokykloje, nes jus ištiko migrenos priepuolis. Arba negalite su vaiku eiti į parką, nes ryški saulė ir triukšmas tik pablogins jūsų savijautą.

Geriausia būti sąžiningam ir paaiškinti, kodėl jums reikia likti namuose ir rūpintis savimi. Paaiškinkite vaikams, kad vėliau, kai jausitės geriau, galėsite surengti filmų vakarą.

Nacionalinio galvos skausmo fondo duomenimis, vaikas turi 50 proc. tikimybę susirgti migrena, jei ja serga vienas iš tėvų, ir 75 proc. tikimybę, jei serga abu tėvai.

Vaistai nuo migrenos

Yra ilgas sąrašas vaistų, kuriuos galima vartoti, norint išvengti arba gydyti migrenos priepuolius, tačiau nė vienas vaistas nėra veiksmingas absoliučiai visiems, o kartais sunkiai migrenai gydyti reikalingas vaistų derinys. Tad geriausia pasitarti su savo gydytoju, kad sužinotumėte, kas būtent jums tinka.

Parengta pagal: www.everydayhealth.com

Užsiregistruoti konsultacijai pas gydytoją neurologą galite manodaktaras.lt platformoje, paspaudę čia.