Kaip kovoti su sekmadienine melancholija

Kaip kovoti su sekmadienine melancholija / 123RF.com nuotr.
Autorius: www.manodaktaras.lt
Publikuota: 2020-01-19 08:00
Jei sekmadieniais jus apima melancholija dėl pasibaigusio savaitgalio ir ateinančios darbo savaitės, jūs – ne vienas. Tyrimas rodo, kad 81 proc. iš 1 tūkst. apklaustų žmonių jaučia nerimą baigiantis sekmadieniui. Beveik du trečdaliai apklaustųjų teigė, kad naktį į pirmadienį miega prastai ir sieja tai su darbiniu nerimu.

Sekmadieninis nerimas dėl prasidedančios darbo savaitės apninka nebūtinai tuos žmones, kurie nemėgsta savo darbo. Mėgstantys savo darbą taip pat patiria sekmadienio melancholiją, jie iš anksto nerimauja dėl darbo krūvio ir didelių reikalavimų, keliamų darbe.

Nerimas aktyvuoja fiziologinę „kovok arba bėk“ reakciją, išsiskiria adrenalinas ir kortizolis – streso hormonai, kurie kūną laiko parengtyje. Šį stresą sumažinti galima užsiimant veikla, kuri paskatinų endorfinų – vadinamųjų laimės hormonų – gamybą. Kas padeda sušvelninti sekmadienio nerimavimą?

Fizinė veikla

Puiki išeitis – sportas. Sportas sumažina nerimą, pageriną nuotaiką ir miegą – tai puikus būdas kovoti su sekmadienio melancholija. Net ir 5 minutės aerobinės (arba kardio) veiklos gali sumažinti nerimą.

Gamta

Vienas tyrimas atskleidė, kad 10 minučių pasivaikščiojimas miesto parke tris kartus per savaitę sumažino tyrimo dalyvių kortizolio lygius. 2013 m. Jungtinėje Karalystėje atliktas tyrimas parodė, kad paprastas vaikščiojimas gamtoje padėjo pasiekti meditacijos būseną smegenyse. 2015 metų tyrimas rodo, kad pusantros valandos pasivaikščiojimas gamtoje sumažino smegenų srities, atsakingos už pasikartojančias negatyvias mintis, aktyvumą. Žmonės buvo mažiau linkę galvoti apie dalykus, kurie jiems kelia nerimą.

Vengti alkoholio

Kai kurie žmonės pabėgti nuo sekmadienio melancholijos bando svaigindamiesi, tačiau tai nėra gera mintis. Alkoholis sutrikdo normalius miego ciklus ir blogina miego kokybę. Įprotis vienu kartu išgerti daug alkoholio penktadienio ir šeštadienio vakarais taip pat nepagerina psichologinės būsenos sekmadienį.

Atsijungti

Sekmadieniais patariama vengti mobiliojo telefono ir netikrinti darbinio pašto. Buvimas nuolat prisijungus ir pasiekiamam net ir per laisvadienius neleidžia visiškai atsipalaiduoti. Jei vis tik reikia patikrinti darbinius reikalus elektroniniame pašte ar telefone, geriausia tai daryti sekmadienio ryte. Prieš miegą patariama nesinaudoti prietaisais, o telefoną palikti krautis kitame kambaryje – vėlyvi pranešimai gali trikdyti miegą.

Sąrašai

Neįsisąmonintas nerimas dėl pirmadienio darbų gali sutrikdyti miegą, tad galima išbandyti tokią techniką – pasidaryti pirmadienio ar net visos savaitės darbų sąrašą. Darbų perkėlimas ant popieriaus padės atsikratyti nerimo ir energingiau pradėti pirmadienį.

Galima užsirašyti visus dalykus, kurie kelia nerimą gyvenime, arba užsirašyti dalykus, už kuriuos esame dėkingi. Dėkingumo praktikavimas, rodo tyrimai, yra geras būdas išmokti optimizmo ir suformuoti pozityvesnį požiūrį į gyvenimą.

Miego higiena

Daugelis mūsų miega nepakankamai, todėl svarbu susikurti miego rutiną. Pasikartojanti rutina padės smegenims suprasti, kad jau laikas atsipalaiduoti ir miegoti. Geriausią miegą užtikrina vėsus kambarys, temdančios užuolaidos, atpalaiduojanti veikla valanda prieš miegą – joga, meditacija, karšta vonia ar knygos skaitymas.

Parengė Monika Kairienė pagal cnn.com