Kaip pradėti sportuoti ir susikurti tinkamą motyvaciją

Mankšta / „Fotolia“ nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2021-05-23 14:46
Daugelis apie sportą ar bent kasdieninę mankštą pradeda galvoti tik tada, kai jau pajunta organizmo siunčiamus signalus: skausmą, silpnumą ar pralaimėtą kovą su antsvoriu. O kiek kartų esame sau davę naujamečius pažadus pradėti sportuoti, tik pažadai neretai taip ir lieka pažadais. Kaip pradėti sportuoti ir kaip sukurti tinkamą motyvaciją, kuri padėtų kasdienės mankštos pratimus paversti mėgstamu įpročiu, portale manodaktaras.lt kalbame su „Rebuilders“ sporto klubo kineziterapeutais Ramute Jonušaite ir Ivan Moroz.
Kineziterapeutai Ramutė Jonušaitė ir Ivan Moroz.
Kineziterapeutai Ramutė Jonušaitė ir Ivan Moroz.

Ar visi gali sportuoti? Gal visgi yra amžiaus riba?

Ivanas Morozas: Sportuoti gali visi, tačiau svarbu pasirinkti tinkamą sporto krūvį bei formą (idealu – jei fizinė veikla įvairi), o dar svarbiau individualizuota, konkrečiam žmogui pritaikyta programa. Šiuo metu vyriausiajai mūsų klientei 75-eri, tad akivaizdu, kad ne amžius riboja norą ir galimybes judėti.

Kodėl daugelis mūsų nesiryžtame pradėti, sakome, kad esame tinginiai, nors pasižiūrėjus į vaikus akivaizdu, jog žmogus gimsta ir auga labai aktyvus, tik suaugęs mieliau laiką leidžia ant sofos priešais televizorių...

Ramutė Jonušaitė: Panašu, kad kuo toliau, tuo ankščiau atsiduriame ant sofos... Visų mūsų, nuo mažiausiųjų iki vyriausiųjų, gyvenimo būdas stipriai keičiasi, savotiškai visi tampame tinginiais... Gyvenimas, ypač mieste, nereikalauja beveik jokio fizinio aktyvumo, tad siekiant išlikti fiziškai pajėgiais ir aktyviais, tenka patiems savyje rasti nemažai motyvacijos ir valios, o tai dažniausiai tampa dideli iššūkiu.

Ribotas fizinis aktyvumas veikia  psichologinę ir emocinę būklę, sąlyginai įtraukdamas mus į vis gilėjantį tinginystės ir motyvacijos stokos verpstą, iš kurio ištrūkti tampa vis sudėtingiau. Deja, pasiduodame pasyvumo srovei ir judame su ja.

Todėl žmonės, dirbantys sėdimą darbą, grįžę namo nori prigulti?

Ivanas Morozas: Pernelyg didelis protinis krūvis gali išvarginti, todėl po darbo ir norime prigulti, manydami, kad pailsėsime. Netiesa! Iš tikrųjų sukoordinavus protinės ir fizinės veiklos laiką, galime pasiekti puikių rezultatų ir suvaldyti nuovargį. Nervų sistema funkcionuoja dominantės principu: kol viena sistema dirba,  kita ilsisi ir atvirkščiai.

Jaučiant nuovargį po darbų, nėra geresnio sprendimo, kaip pajudėti: pasivaikščioti, pasportuoti, pašokti. Tokiu būdu aktyvinsite motorinę smegenų zoną, kuri padės pailsėti ir atsigauti nuo dienos metu patirtos psichologinės įtampos.

Ar tiesa, kad praleidus 10 pasyvių metų (be sporto ir mankštos), po to teks draugauti su medikais?

Ramutė Jonušaitė: Tiesa, kad neprireiks net ir 10-ies metų... Esame sutverti judėti, tad kuo pasyviau gyvename, tuo daugiau pretenzijų reiškia visos mūsų kūno sistemos. Pirmenybę reiktų teikti gyvenimo būdo keitimui, o ne ligoninės koridorių lankymui.

Kaip pradėti? Kokia motyvacija yra pati efektingiausia jūsų klientams?

Ivanas Morozas: Sunku pasikliauti motyvacija, kuri kaip pakeleivė – ateina ir išeina. Turime ieškoti priežasčių, kelti artimus ir įgyvendinamus tikslus bei formuoti įprotį. Tai tarsi kasdienis dantų valymas, mažiausiai vieną kartą per dieną. Ir žinoma esame dėkingi informacijos gausai ir sveiko gyvenimo būdo mados bumui. Suprasdami sporto naudą, mūsų klientai ieško draugiškos ir bendruomeniškos aplinkos, kompetentingų specialistų, o mes tikimės, kad madai praėjus, noras gyventi sveikai išliks.

Ar dažnai žmonės pradeda mankštintis, kai atsiranda sveikatos problemų?

Ramutė Jonušaitė: Būtent tai ir pastebime, kad dažniausia priežastis pradėti mankštintis, tai atsiradusios sveikatos problemos, visgi, mus, o ir visus kitus labai džiugintų, jei sportas į kasdienybę įsisuktų anksčiau, nei pavyzdžiui nugaros skausmas.

Ar tiesa, kad sportiškų, aktyvių žmonių ir galva, smegenys dirba kur kas geriau?

Ivanas Morozas: Tikra tiesa! Jei skatiname įvairų fizinį aktyvumą, tuo pačiu laviname nervų sistemą, kuri tampa žymiai plastiškesnė ir aktyvesnė.

Ar gali būti gera motyvacija – noras numesti antsvorį? O gal atvirkščiai tapsi sunkesnis, nes vietoj riebalų susiformuos raumenys, o jie yra sunkesni?

Ramutė Jonušaitė: Bet kokia motyvacija yra gera, jei ją paversime įpročiu ir teisingu gyvenimo būdu. Antsvoris tikrai nėra sveiko žmogaus požymis, bet kaip ir minėjote raumenys sveria daugiau, tad dėmesys turėtų būti nukreiptas ne į skaičius ir skales, o į bendrą sveikatą ir individualius pojūčius. Skaičius vertėtų išvis  pamiršti, jei tai nėra pratimo pakartojimų skaičius.