Kaip sportuoti po traumos?

Sportas namie / Vida Press nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2020-11-26 15:37
Traumas patiria ne tik sportininkai profesionalai, bet ir mėgėjai. Žmonės išgyja ir norėtų pradėti vėl mankštintis, aktyviau sportuoti, susigrąžinti gerą formą. Ką reikėtų žinoti ir kokių klaidų nedaryti, klausiame kineziterapeuto Vaido Buterlevičiaus. „Po traumos būtina konsultuotis su specialistais, kad jie stebėtų esamą traumos sudėtingumą, parinktų tinkamiausius pratimus, jog kuo greičiau atsistatytų ir nenusilptų raumenynas. Viskas turi būti daroma palaipsniui ir svarbiausia nepersistengti“, – sako V.Buterlevičius.
Kineziterapeutas Vaidas Buterlevičius
Kineziterapeutas Vaidas Buterlevičius

Kokias traumas dažniausiai patiria neprofesionaliai sportuojantys žmonės?

Sportuojant traumas gali patirti ir mėgėjai, ir profesionalai. Dažniausiai pasitaikantys atvejai yra sumušimai, raiščių, raumenų, sausgyslių patempimai, sąnarių pažeidimai. Deja, sportuojant ne visada pavyksta išvengti ir sunkesnių traumų, tokių kaip menisko, raiščių ar raumenų plyšimas.

Kokios dažniausios traumų priežastys?

Dažniausia priežastis – nepakankamas pasiruošimas, netinkama apranga. Neretai patiriame traumas, nes per mažai žinome apie savo kūno biomechaniką, raumenų disbalansą, pernelyg stipriai naudojame jėgą ar įtampiame raumenis.

Kada galima pradėti mankštintis, treniruotis po rimtos traumos, juk plyšęs kelio raištis ar stuburo išvaržos operacija skamba gana grėsmingai?

Labai yra svarbu, kokia buvo trauma. Yra svarbu kreiptis pas specialistą, kad diagnozuotų traumos rimtumą bei jos padarytą žalą. Jei yra siūlomas operacinis gydymas, reikia nepamiršti ir iki operacinės kineziterapijos. Paruošti tam tikrus raumenis operacijai yra labai svarbu. Paruošti ir tvirtesni raumenys taip pat prisideda geresnio operacijos rezultato, po to kur kas sklandžiau vyksta reabilitacija. Po atliktų operacijų pradėti atlikti pirmąją mankštą, pirmuosius tam tikrus kineziterapeuto nurodytus pratimus rekomenduojama jau siekiančią dieną.

Ką reikėtų žinoti ir kokių klaidų reikėtų nedaryti, kad išvengtume traumos pasikartojimo?

Visada sakiau ir sakysiu, kad po traumos, po operacijos, kai jau viskas būna sugiję, būtina konsultuotis su kineziterapeutu. Jis įvertina ne tik traumuotą vietą, kuri kelia didžiausią problemą, pavyzdžiui, čiurną ar kelio sąnarį, bet ir visą kūną. Traumos metu gali nukentėti ne tik koja ar ranka, bet ir nugara ar kitos kūno dalys.

Jeigu sportuojant griūnama dėl kontakto su priešininku ar leidžiantis ant žemės po šuolio persikreipia pėda, gali būti traumuojami ir kelio sąnario meniskas, raiščiai ar čiurnos, gali nuplyšti raištis. Griūnantis ant žemės sportininkas gali susitrenkti, susižeisti stuburą, galvą ir panašiai. 

Iš savo praktikos su sportininkais galiu pasakyti, kad neretai atsirasdavome vieną ar kita mažiau judantį stuburo slanksteli, dėl kurio juntami simptomai kojoje. Vien tik operacija gali nepadėti pasveikti ir išvengti traumų ateityje. Yra labai svarbu viską patikrinti, įvertinti kiekviena judesį  traumuotoje galutinėje, taip pat labai svarbu testuoti ir pasižiūrėti slankstelių judesį. Viską įvertinus, pritaikius reikiamus pratimus, galima drąsiai sportuoti ir traumos tikimybė sumažėja.

Ar galima sportuoti, jeigu juntamas skausmas?

Sportas neturi suteikti diskomforto, sporto metu neturėtų skaudėti. Jei po mankštos skauda ar juntamas diskomfortas, reiktų žiūrėti ar teisingai sportuojame. Reiktų konsultuotis su specialistais. Po treniruotės turime jaustis gerai, tada norisi sportuoti.

Užsiregistruoti pas gydytoją kinezeterapeutą Vaidą Buterlevičių konsultacijai galite paspaudę čia.