Kaip su amžiumi keičiasi žmogaus balsas ir kas nulemia jo kokybę?

Vaikas dainuoja. / Shutterstock nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2021-09-21 11:32
Balsas atsiranda kai oro srovė eina pro vibruojančias balso klostes. Taigi, čia svarbi visų balso aparatą sudarančių struktūrų veikla: gera plaučių, raumenų veikla, balso klosčių būklė, sveiki rezonatoriai. Gydytoja otorinolaringologė Austėja Pečeliūnienė sako, kad balso kokybė priklauso nuo daugybės faktorių, bet jei reikėtų išskirti keletą svarbiausių, tai būtų: gerklų dydis, balso klosčių struktūra, taip pat žmogaus amžius, bendra sveikatos būklė. Portale manodaktaras.lt su gydytoja A.Pečeliūniene kalbame apie amžinius balso pokyčius, kas juos lemia.
Gydytoja otorinolaringologė Austėja Pečeliūnienė.
Gydytoja otorinolaringologė Austėja Pečeliūnienė.

Kada vyksta svarbiausi vaikų amžiniai balso pokyčiai? Kodėl kūdikių balsai skamba panašiai?

Balsas kartu su mumis kinta visą gyvenimą. Nuo gimimo iki brandos vystosi balso klosčių vidinė struktūra, kol įgauna suaugusiems būdingą penkiasluoksnę struktūrą. Ryškiausi vaikų amžiaus balso pokyčiai labai susiję augimo šuoliais, taigi intensyviausiai kinta pirmaisiais gyvenimo metais ir paauglystėje. Kūdikių balso klostės panašaus ilgio, tad, nors tėvai gali atskirti savo kūdikio balsą – kitiems sunku pasakyti tai berniuko ar mergaitės balsas. 7–8 m. amžiuje berniukų ir mergaičių balsai jau skamba skirtingai, tačiau ryškiausi skirtumai išryškėja paauglystės metu.

Kas yra balso mutacija? Kaip apibudintumėte šį žmogaus vystymosi raidos reiškinį?

Balso mutacija –  tai balso pasikeitimas, vykstantis lytinio brendimo laikotarpiu. Šiuo laikotarpiu vyksta augimo šuolis, kinta kūno proporcijos, o gerklos yra vienas iš lytinių hormonų taikinių. Dėl lytinių hormonų poveikio intensyviai auga gerklų karkasas, ilgėja, storėja balso klostės, atsiranda daugiau vietos joms judėti, vibracijos tampa lėtesnės, didesnės amplitudės, o balsas žemesnis.

Pasikeitusi balso klosčių vidinė struktūra suteikia balsui savitą tembrą, niuansus. Kadangi augimo šuoliai būna labai staigūs, o struktūrų augimas netolygus, centrinei nervų sistemai, koordinuojančiai balso aparato veiklą reikia laiko prisitaikyt prie šių pokyčių, tad mutacijos metu balso stabilumo nelieka.

Kodėl paauglystėje ryškesni berniukų balso pokyčiai? Ar balso mutacija būdinga tik berniukams?

Balso mutacija būdinga ne tik berniukams, bet ir mergaitėms. Berniukų balso pokyčiai ryškesni:  jų gerklų karkasas paauga trigubai daugiau nei mergaičių (vizualiai pastebimas skydinės kremzlės pokytis išryškėjęs Adomo obuolys), galiausiai berniukų balso klosčių ilgis padidėja dviem trečdaliais, kai tuo tarpu mergaičių balso klosčių ilgis pailgėja maždaug ketvirtadaliu.

Šie pokyčiai lemia, kad galiausiai berniukų balsas tampa žemesnis apytiksliai oktava, o mergaičių tik keliais tonais. Moterų ir vyrų balsas skiriasi ne vien dėl balso klosčių ilgio, storio, gerklų karkaso dydžio, tačiau ir dėl kitų balso aparatą sudarančių struktūrų matmenų skirtumų: pavyzdžiui, plaučių tūrio, rezonatorių, ir kt.

Kada balso mutacija prasideda ir baigiasi? Teko girdėti, kad yra kelios mutacijos vystymosi stadijos? 

Kadangi gerklos – vienos iš lytinių hormonų taikinių, balso pokyčių galima tikėtis lytinio brendimo pradžioje, o tiksliau, praėjus maždaug pusmečiui nuo lytinio brendimo pradžios. Pradžia individuali, dažnai nulemta genetiškai, tačiau vidutiniškai berniukams pasireiškia apie 12–15, o mergaitėms apie 10–14 metus. Tiek berniukų, tiek mergaičių balso brendimo fazėms būdingas eiliškumas, kurį galima prognozuoti, tačiau amžius balso klasifikacijai yra nepatikimas prognostinis veiksnys, ir, pavyzdžiui, trylikamečių klasėje gali būti vaikai išgyvenantys skirtingas balso vystymosi stadijas.

Apie balso keitimąsi anksčiausiai signalizuoja pokyčiai viršutiniame diapazone, tad juos lengviausia pastebėti dainuojantiems vaikams. Daugiausia nestabilumo balse ir ypač viršutiniuose dažniuose yra pastebima pirmų trijų fazių metu (jos trunka apytiksliai 14 mėnesių), o maždaug apie 16–18 metus ir mergaičių, ir berniukų balsas stabilizuojasi.

Teko girdėti posakį, kad berniukų balsas turi lūžimo stadiją, ar tikslus šis apibūdinimas?

Apibūdinimas netikslus. Šis mitas atėjo dar iš 1800-1900 metų laikotarpio, kai berniukai chore privalėjo dainuoti soprano partijas visos savo paauglystės metu, kol galiausiai tai buvo neįmanoma, nes balsas tapo žemesnis. Mokslo duomenys tuo metu dar buvo padriki, trūko suvokimo apie amžinius balso pokyčius. 

Ką reikėtų žinoti apie mutaciją ir kaip padėti paaugliams berniukams susitaikyti ir su psichologinėmis šio reiškinio pasekmėmis?

Dėl paauglystės balso pokyčių, vienareikšmiškai reikėtų džiaugtis – jie signalizuoja apie bendrą organizmo sveikatą, normalų žmogaus raidos etapą. Daugybę metų balso gydytojai, vokalo pedagogai bandė atrasti būdą, kaip padėti berniukams ir mergaitėms sklandžiau išgyvenanti balso pokyčius. Vien balso mutacijos stadijų identifikavimas gali padėti mokant vokalo ar gydant balso problemas, o taip pat patiems vaikams suprantant savo balso pokyčius.

Kiekvieno žmogaus balsas yra unikalus, kaip piršto antspaudas. Keičiantis balsui dalis paauglių jaučia, jog dingo dalis identiteto, o didesni pokyčiai atneša didesnę paniką. Dainuojantys paaugliai kai kada priima kaip nesėkmę, jei nebepavyksta išdainuoti iki tol buvusių aukštų natų. Tad čia galėtų padėti tiesiog tėvų, vokalo pedagogų padrąsinimas, nuraminimas, nuoširdus pokalbis. Šiuo laikotarpiu svarbu turėti realius lūkesčius ir nejausti kaltės, o priešingai, atrasti ir pažinti savo kintančio balso skambesį.

Iki šiol gyvuoja mitas, kad berniukams paauglystės metu negalima dainuoti, nors moksliniai duomenys, rodo priešingai, kad dainavimas čia gali būti net ir naudingas.  Studijos rodo, kad paaugliai kurie reguliariai lanko dainavimo pamokas brendimo laikotarpiu turi didesnį dainuojamąjį diapazoną, o tai teigiamai veikia asmens pasitikėjimą savimi.

Neuromokslininkai pastebi, kad muzikinis išsilavinimas treniruoja skirtingas smegenų sritis, taip pat lavinamas gebėjimas subtiliai valdyti savo balsą. Balso mokslininkai, remdamiesi šiuolaikiniais moksliniais tyrimais, vieningai sutaria, kad balso kitimo metu dainuoti galima, tačiau akcentuojamas patogus dainavimas, o kompasas yra pastangų lygis.

Netinka viskas, kas per garsiai, per ilgai ir per aukštai – o tai dažnu atveju reiškia, kad įprastas repertuaras turi būti keičiamas, reaguojant į balso pokyčius. Svarbūs ir reguliarūs balso vertinimai dainuojantiems.

Angliškasis berniukų choro modelis iki šiol nepriima dainuoti berniukų, kurių balsas pradėjo kisti, tačiau taip daroma daugiausia dėl to, kad jų balsai nebeatitinka to choro „balso estetikos“. Kitų šalių pavyzdžiai kelia klausimą, kaip reikėtų įtraukti berniukus jų balso kitimo metu į choro veiklą – taigi tokiu atveju renkasi pakeisti repertuarą, skirti didesnį dėmesį komfortiškam dainavimui.

Taip pat svarbu suprasti, kad žinios apie balso higieną ir balso veikimo mechanizmą vaikystėje gali lemti tai, kad žmogus turės sveiką balsą suaugusiojo amžiuje.