Kineziterapeutę stebina keista žmonių reakcija: „Dingus skausmui, dažnas jo pasigenda“

Rankos skausmai gali kilti, ilgą laiką būnant netinkamoje padėtyje – tuomet pakinta kaklo ir krūtinės raumenų ilgiai, atsiranda įtampa. / Shutterstock nuotr.
Autorius: Eglė Dagienė
Publikuota: 2022-02-15 12:25
Pastarieji pandeminiai metai ir pacientams, ir kineziterapeutams pažėrė nemažai iššūkių. Daugelis buvo priversti įprastą judrią darbo dieną pakeisti statine padėtimi prie kompiuterio monitoriaus. Kaip portalui manodaktaras.lt sakė kineziterapeutė, biomedicinos mokslų daktarė Vilma Juodžbalienė, tai gerokai padidino besiskundžiančiųjų kaklo, nugaros, pečių lanko skausmais skaičių geometrine progresija. 

Kineziterapeutams teko iššūkis padėti besikreipiantiems pagalbos ir nuotoliu, ir gebėti nustatyti, kur slypi skausmų priežastis. 

„Kaip žinia, pandemija paveikė ne tik fizinę, bet ir psichoemocinę žmonių būklę. Na, o esant ilgalaikiam nerimui ir/ar depresijos požymiams, gali atsirasti ir kūno skausmai, kuriems įveikti gali nepakakti įprastų fizinių pratimų ar kitų kineziterapijos metodikų. Tokie pacientai turėtų gauti kompleksinę pagalbą“, – sakė klinikos „Motus Vita“ vyr. kineziterapeutė, Lietuvos sporto universiteto docentė dr. V.Juodžbalienė.

Kineziterapeutė dr. Vilma Juodžbalienė / Algės Rykovos nuotr.
Kineziterapeutė dr. Vilma Juodžbalienė / Algės Rykovos nuotr.

Uždelstas rankų skausmas – dažnas atvejis

Pastaruoju metu, anot specialistės, itin dažnai kreipiasi asmenys, besiskundžiantys viršutinės galūnės skausmais. Pacientai nusako, kad skausmas juntamas aplink rankos sąnarius, sąnariuose, taip pat gali būti ir minkštuosiuose audiniuose – raumenyse, sausgyslėse. 

„Kartais, sudėtingesnių atvejų metu, pacientai nurodo ir plintantį skausmą, kuris gali būti ir nervinių struktūrų dirginimo išraiška. Tokius nusiskundimus išsako dažniausiai darbingo amžiaus asmenys, dirbantys statinėse padėtyse ar darbo metu atliekantys pasikartojančius judesius“, – pastebi dr. V.Juodžbalienė.

Pirmojo pokalbio su pacientu metu kineziterapeutė dažniausiai išgirsta, kad su problema žmogus susiduria jau ne pirmą kartą. Dažniausiai skausmas vargina jau keletą savaičių ar mėnesių. Būta atvejų, kai pacientai nurodo, jog skausmą jaučia ir kelerius metus. 

Pasak dr. V.Juodžbalienės, įprastai visi linkę užsiimti savigyda arba problemą ignoruoti: „Kai kurie pacientai teigia, jog su skausmu „susigyveno“, prie jo tarsi priprato. Tuomet pastebime keistų reakcijų, pacientai skausmo netgi pasigenda, teigia, kad gydymo metu nustojus skaudėti, kažkaip keistai pasijaučia, nes yra pripratę prie nuolatinės blogos savijautos“.

Vienas iš ilgalaikio skausmo „minusų“ – sunku nustatyti jo priežastį, gydymas žmogui trunka ilgiau ir brangiau kainuoja. Be to, ilgalaikis skausmas turi didžiulį neigiamą poveikį centrinei nervų sistemai ir gyvenimo kokybei. 

Retais atvejais, anot kineziterapeutės, jei problema ignoruojama ilgai, jos nebepavyksta išspręsti iki galo, pavyzdžiui, jei ilgai buvo spaudžiamas nervas, nebėra raumenų jėgos ir normalių jutimų rankoje, net ir po ilgalaikės reabilitacijos (po chirurginio gydymo ar be jo) nepavyksta pilnai atgauti rankos funkcijos. 

Galūnių skausmą gali provokuoti ir netinkama kūno padėtis

„Rankos skausmai gali kilti dėl to, kad ilgą laiką būnant netinkamoje padėtyje, pakinta kaklo padėtis, kaklo ir krūtinės raumenų ilgiai ir įtampa. Tai gali turėti įtakos tiek rankos nervams, tiek kraujagyslėms, dėl ko gali atsirasti diegiantys skausmai ar tirpimai rankoje“, – paaiškino dr. V.Juodžbalienė.

Jei darbe atliekame pasikartojančius judesius, galime patirti ir sportininkams įprastas perkrovos būkles. Tokiais atvejais, anot pašnekovės, smulkiuose dilbio ar plaštakos raumenyse ir sausgyslėse didėja įtampa, mažėja minėtų struktūrų elastingumas, pasireiškia mikrotraumos ir skausmas, kurį gali lydėti ir uždegimai. 

Tokio pobūdžio skausmai gali būti juntami pačiame dilbyje, iš vidinės ar išorinės alkūnės pusės, ties riešu ar plaštakoje.

Siekiama pašalinti skausmo priežastį

Kineziterapeutas pirmiausia įvertina visas aplinkybes, kurioms esant galėjo prasidėti skausmai. Taip pat įvertinami paciento darbo, sporto, laisvalaikio ypatumai, padėčių taisyklingumas. 

Jei pastebima, kad vienas svarbiausių, skausmą provokavusių veiksnių gali būti netaisyklinga padėtis – pacientas mokomas, kaip pakeisti padėtis, kokias naudoti apsaugines ar korekcines priemones, įtvarus, kad traumavimas nesitęstų. 

„Visais atvejais ieškoma skausmo priežasties – ar skausmo priežastis stubure, ar raumenyse, ar skausmą kelia sutrikęs judesio valdymas, t.y. negebėjimas suderintai ir laiku aktyvuoti raumenis ir atlikti teisingą judesį“, – pasakojo kineziterapeutė dr. V.Juodžbalienė.

Tokiais atvejais gali būti taikomas priemonių kompleksas – ir fizioterapija, ir manualinės technikos, ir fiziniai pratimai. Visais atvejais įvertinama, ar problemą galima išspręsti vien konservatyviomis priemonėmis. 

Vis dažniau kineziterapija pasitelkiama ir tuomet, kai pacientui tenka ruoštis operacijai. Tokiu atveju, pasak specialistės, išlaikoma gera sveikųjų sričių būklė, o po chirurginio įsikišimo pacientas greičiau atsigauna. Priemonių visuma suteikia galimybę padėti ir grąžinti normalią galūnės funkciją bei gerą gyvenimo kokybę.

Biomedicinos mokslų daktarė V.Juodžbalienė sako pastebinti šiuolaikinio, visur skubančio žmogaus tendenciją įgyti „tam tikrų ligų krepšelį“: „Dažniausiai skundžiamasi stuburo, rankų skausmais. Dėl ilgalaikio sėdėjimo trinka ir kvėpavimo, ypač diafragminio (pilvu), funkcija, pacientai skundžiasi ir dubens dugno funkcijos sutrikimais. Dar vienas gana dažnai pasitaikantis sėdimą darbą dirbančiųjų nusiskundimas – skausmas kelio sąnario priekyje po girnele“.

Ką daryti, kad nepasikartotų skausmas galūnėse, nugaroje?

Svarbiausias kineziterapeutės patarimas – įsiklausyti į tai, kas sakoma. Dažniausiai viską puikiai žinome, tik reikia įsiklausyti į specialisto patarimą ir pradėti pokyčius nuo mažo žingsnelio. 

Anot dr. V.Juodžbalienės, savo srities profesionalas atsako už teikiamos informacijos pagrįstumą, todėl  pajutus pirmuosius negalavimus svarbu iškart atvykti konsultacijai. 

„Nedelskite, nes kuo ilgiau trunka skausmas, tuo sunkiau rasti jo priežastį ir greitai bei efektyviai jį malšinti. O pradėjus kineziterapiją patarčiau laikytis reguliarumo. Pokyčiai neįvyks per dieną, bet jie tikrai įvyks, – tikino  kineziterapeutė. – Net jei jaučiatės gerai, darykite judrias pertraukas darbo metu, giliai pakvėpuokite, rinkitės ergonomišką darbo vietos įrangą“.

Užsiregistruoti konsultacijai pas kineziterapeutą galite manodaktaras.lt platformoje, paspaudę čia.