Kodėl vakarienės nereikia atiduoti priešui?

Šeimos vakarienė / Shutterstock nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2019-12-04 08:00
Gyvename tokiais laikais, kai maisto tikrai netrūksta. Stinga laiko pasigaminti sveikesnio „naminio“ maisto ir supratimo, galbūt valios, kokių produktų turėtume atsisakyti. Kokias darome mitybos klaidas, kalbamės su "Inmedica" klinikų dietologe, gastroenterologe, kognityvinės elgesio terapijos psichoterapeute doc. Aida Žvirbliene.

Vienareikšmiškai pasakyti, kokių produktų reikėtų atsisakyti būtų sudėtinga. Tikrai nereikėtų valgyti greitojo, skrudinto, riebaus maisto, pusfabrikačių, kuriuos tereikia tik pašildyti. Labiau vertinamas natūralus, šviežiai pagamintas maistas. Maistas privalo būti įvairus, jame turi vyrauti visos maistinės medžiagos, ir baltymai, ir riebalai, ir angliavandeniai, ir vitaminai, ir mikroelementai.

Vyrauja nuomonė, kad duonos reikia atsisakyti...

Griežtai prieštarauju šitai nuomonei, todėl, kad duona yra priskiriama prie grūdinių patiekalų, 1-2 riekelės per dieną tikrai jokios žalos nedaro. Reikia rinktis mums įprastinę ruginę ar kvietinę – ruginę duoną, kurioje nėra pridėtinio cukraus ar kažkokio džemo, ir vengti batono. 

Ar galėtumėte išskirti pagrindinius svarbiausius maisto produktus, kurie mūsų mitybos racione turėtų būti kiekvieną dieną?

Pats svarbiausias produktas – daržovės, nes lietuviai vis dar nepakankamai vartoja daržovių. Labai gerai daržoves valgyti pagal sezoną: pavasarį, vasarą - žaliuojančias salotas, rudenį, žiemą - šakniavaisines daržoves. Ir negalėčiau išskirti vienos daržovės, kaip pačios naudingiausios, visos yra turtingos vienokiais ar kitokiais vitaminais ir mikroelementais.

Žiemą sveika valgyti raugintas daržoves?

Raugintose daržovėse yra įvairių gerųjų bakterijų, kurios naudingos mūsų žarnyno mikroflorai. Jos padedame pasiekti mikrofloros pusiausvyrą mūsų virškinamajame trakte, o tai veikia prevenciškai prieš vėžį, prieš senėjimo procesus ir panašiai.

Kaip turėtų keistis žmogaus mityba ir fizinis aktyvumas priklausomai nuo jo amžiaus?

Senstant savaime sumažėja apetitas, keičiasi taip vadinama olfaktorinė sistema, keičiasi skonių pojūčiai, jų aštrumas. Mažiau fiziškai judame, todėl ir kalorijų reikia mažiau.

Kalorijas skaičiuoti visgi reikia?

Reikėtų vienu kartu suvalgyti ne daugiau maisto nei tilptų į rieškutes: 0,5 l dydžio porcija moterims ir 0,7 litro vyrams. Toks kiekis nustatytas pagal skrandžio anatomiją, nes moters skrandžio talpa ir yra apie 500 ml., o vyrų apie 700 ml. Žinoma, priklauso ir nuo to, kokį maistą valgom. Skystas maistas greičiau iš skrandžio iškeliaus į plonąjį žarnyną, o tarkime, karbonadas išbus ilgiau.

Maistas virškinamas 4-5 valandas, todėl tokie pat turėtų būti ir tarpai tarp valgymų. Ir pusryčiai, ir pietūs, ir vakarienė yra svarbūs.

Tai vakarienės priešui nereikia atiduoti?

Nėra mokslinių įrodymų, kad taip reikėtų daryti. Jeigu jūs sau nusistatote per dieną suvartoti 1500 kalorijų, galite proporcijas susidėlioti, kaip tik norite. Jeigu viršysite, perteklinės kalorijos jums jau kaupsis riebaliukų pavidalu.

Kodėl girdime, kad vakare reikia valgyti mažiau? Žmogus grįžta iš darbo, kuriame skubėjo, lėkė, o namie nori atsipalaiduoti, valgymas tampa kaip relaksacinė priemonė, gal todėl ir persivalgo. Kas kita yra emocinis valgymas, žiūri filmą, susigraudeni ir net nepastebi, kaip užkandžiauji, sudoroji pakuotę riešutėlių ar traškučių. Tada ir prisirenki per daug papildomų kalorijų. Todėl ir kalbama, kad vakare reikėtų mažiau valgyti.

Dažniausiai vakare persivalgo tie žmonės, kurie visos dienos bėgyje neranda laiko tinkamai pavalgyti. Vakare prisivalgo, o ryte jau nenori pusryčių. Per dideli tarpai, žmogus išalksta ir suvalgo daugiau nei reikėtų.

Nutukusių žmonių vis daugėja, viršsvorio turinčių vaikų statistika taip pat bauginanti...

Nutukęs žmogus yra vaikščiojantis lėtinis uždegimas, kuris veikia į visus organus. Pirmiausia nukenčia širdies kraujagyslių sistema, nukenčia kasa, kepenys, sąnariai, visos sritys. Dėl vaikų nutukimo atsakingi tėvai.  Maži vaikai juk nenueina į parduotuvę ir pats neperka, maisto patys irgi nepasigamina. Tėvai turi mokytis taisyklingos sveikos mitybos. Informacijos yra daug, aktyviai dirba visuomenės sveikatos biurai prie savivaldybių, todėl reikia keisti blogus gyvenimo įpročius.

Kaip sėkmingai mažinti svorį nekenkiant savo sveikatai ir išvengti rizikos vėl jį susigrąžinti? 

Svorio metimas nėra vienos dienos ar vienos savaitės darbas. Visos dietos duoda tik trumpalaikį efektą, dažnai būna, kad svorį numeta vandens ar raumenų sąskaita, o riebalų kiekis išlieka tas pats. Po bet kurios trumpalaikės dietos įprastai grįžta buvęs svoris ir dar plius 2-3 ar net 5 kg. viršaus. Reikia suprasti, kad svoris priaugo ne per vieną dieną, todėl metamas taip pat turi būti lėtai ir ilgai. Tai gali užtrukti nuo 6 mėnesių iki 3 metų padedant dietologui, psichotarapeutui. Nauji mitybos įpročiai pradeda formuotis tik po mėnesio dietos laikymosi, keičiasi mikroflora, po metų ji būna visiškai pasikeitusi. Trijų metų bėgyje yra labai didelis atkryčių pavojus. Esant stresui ar sudėtingai gyvenimo situacijai, žmogus vėl gali „nutrūkti nuo grandinės“, ir vėl pradėti persivalgyti. Todėl reikia nusiteikti kruopščiam ir ilgam darbui komandoje su specialistais.

Pas gydytoją registruokitės internetu www.manodaktaras.lt

Dietologė, gastroenterologė, kognityvinės elgesio terapijos psichoterapeutė doc.  Aida Žvirbliene.
Dietologė, gastroenterologė, kognityvinės elgesio terapijos psichoterapeutė doc. Aida Žvirbliene.