Kokią įtaką miego kokybei daro išgeriamo vandens kiekis?

Geriamas vanduo / Shutterstock nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2021-10-08 19:42
Nors iki šiol nedaug atlikta tyrimų apie geriamo vandens ir miego ryšį, tačiau ekspertų pateikti duomenys rodo, jog suvartojamo vandens kiekis ir miego trukmė bei kokybė yra glaudžiai susiję.

Niekas neabejoja, jog geriamasis vanduo yra būtinas sveikatai. Vanduo sudaro iki 60 procentų žmogaus organizmo ir padeda įvairioms kūno funkcijoms – nuo ląstelių augimo iki toksinų pašalinimo, virškinimo. Kaip hidratacija veikia mūsų miegą?

„Tinkamas organizmo drėkinimas iš vidaus yra būtinas norint užtikrinti, kad jūsų kūnas tinkamai funkcionuotų. Dehidratacija gali neigiamai paveikti miegą“, – aiškina mitybos specialistė ir kulinarinių knygų autorė Jackie Newgent.

Tačiau geriant per daug vandens, miegas taip pat gali sutrikti, pažymi Niujorko „Pedre Integrative Health“ medicinos direktorius, dr. Vincent Pedre.

Nors iki šiol nedaug atlikta tyrimų apie vandens ir miego ryšį, tačiau pateikti duomenys rodo, jog trumpesnė miego trukmė yra susijusi su tuo, kiek vandens vartojate.

Buvo atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 20 000 suaugusių amerikiečių ir kinų. Tyrimo duomenys parodė, jog tų žmonių, kurie prisipažino vidutiniškai miegantys mažiau nei šešias valandas, organizmo dehidtaracija buvo didesnė (matuojant šlapimo mėginiais), palyginti su tais, kurių vidutinė miego trukmė buvo aštuonios valandos.

Kita atlikta studija atskleidė, kad žmogaus kūne gaminamas hormonas vazopresinas padeda išvengti dehidratacijos miego metu, padidindamas vandens absorbciją inkstuose vėlesnių miego ciklų metu (taip išsaugomas reikiamas vandens kiekis net ir naktį).

Pasak dr. V.Pedre, dehidratacija gali sukelti šiuos simptomus ir taip sutrikdyti miegą:

  • Raumenų spazmai. Kadangi raumenų masę sudaro apie 76 proc. vandens, esant nepakankamam vandens kiekiui organizme, gali prasidėti raumenų spazmai, kurie sutrikdo miegą arba gali net pažadinti vidury nakties.
  • Raumenų mėšlungis. Tai dar vienas dehidratacijos simptomas, dėl kurio kartais gali skaudžiai įsitempti blauzdos ar pėdos raumenys net ir naktį.
  • Galvos skausmas. Migrenos priepuoliai ir galvos skausmas gali būti įtakojami dehidtaracijos ir tokio būdu pablogina miego kokybę.
  • Troškulys. Dėl jaučiamo troškulio žmogus gali pabusti vidury nakties arba anksti ryte.
  • Sausa burnos gleivinė. Iššdžiuvusi burna taip pat sukelia diskomfortą ir sutrikdo miegą.

Kiek vandens patartina gerti prieš miegą?

Svarbiausia – nepersistengti. „Jei iš vakaro gersite daug vandens ar kitų skysčių, tikėtina, kad naktį jums prireiks į tualetą. Kai kuriems žmonėms po to būna sunku užmigti. Taip vadinama nikturija sukelia nemažai rūpesčių tiems, kuriems sunku užmigti po nuolatinio vaikščiojimo į tualetą“, – sakė J.Newgent.

Tiems, kas stengiasi pagerinti savo miegą ir pakankamai vartoti skyčių, dr. V.Pedre pataria vandenį gerti visos dienos eigoje (geriausiai tarp valgymų, nes valgio metu vanduo praskiedžia skrandžio rūgštį, o tai apsunkina virškinimą), vėliausiai – likus valandai iki miego. 

Bet jei turite polinkį į hiperaktyvią šlapimo pūslę ar turite šlapimo nelaikymo sutrikimų, patariama vandens nebevartoti, likus trims valandoms iki miego.

Kokie dar veiksniai gali paveikti organizmo hidrataciją ir miegą:

Naktinis prakaitavimas 

Nieko tokio, jei lengvai prakaituojate, bet jei po nakties miego kaskart pabundate kone šlapias – netenkate daug skysčių. Ekspertai pataria susikurti kiek vėsesnę miego aplinką nei įprastai. Kambario temperatūra nakties metu turėtų būti žemesnė nei dieną ir siekti apie 18–19 laipsnių, arba dar žemesnė, jei jaučiatės komfortiškai.

Kvėpavimas per burną 

Kvėpuojantys burna taip pat gali netekti skysčių. Remiantis vienu tyrimu, tų žmonių, kurie turi apsunkintą kvėpavimą burna, organizmas pašalina 42 proc. daugiau vandens, nei tų, kurie kvėpuoja per nosį.

Kofeino vartojimas 

Kofeinas gali veikti kaip lengvas diuretikas (jau nekalbant apie stimuliavimo poveikį), o tai gali sutrikdyti ramų miegą. Miego fondas rekomenduoja nutraukti kofeino vartojimą likus šešioms valandoms iki miego.

Alkoholio vartojimas 

Alkoholio vartojimas kaip ir kofeinas gali turėti diuretinį poveikį ir sutrikdyti miego ciklą, o tai, be abejo, pablogina bendrą miego kokybę.

Parengta pagal www.everydayhealth.com