Kuo kvepia Kalėdos: gydytoja dietologė – apie kvapiųjų prieskonių naudą

Kalėdiniai prieskoniai / Fotolia nuotr.
Autorius: Auksė Kontrimienė
Publikuota: 2020-12-25 14:29
Kalėdiniu laikotarpiu namai kvepia pačiais įvairiausiais prieskoniais. Apie Kalėdų neatsiejamą atributą – kvapiuosius prieskonius, jų teikiamą naudą bei panaudojimo būdus komentuoja gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė.
Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė
Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė

„Vienas už kitą skanesni, aromatingesni nekarūnuoti Kalėdų stalo karaliai ir princai – gvazdikėliai, kardamonas, cinamonas, imbieras! Maloniai stebina, kad kalėdinių  patiekalų bei gėrimų gamyboje šie prieskoniai vartojami kartu, papildydami vieni kitus.

Prieskonių išskirtinumas yra tai, kad efektyvi prieskonio dienos porcija yra tik 1 arbatinis šaukštelis (5-6 gramai). Nors prieskoniai vartojami mažais kiekiais, tačiau jie turi didelį kiekį veiksmingų antioksidantų, vadinamų polifenoliais“, – socialiniame tinkle „Facebook“ rašo gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė. 

Gvazdikėliai

Tai stipriausiai kvepiantys prieskoniai iš  visų rūšių sausų prieskonių. Kalėdų švenčių metu kepami konditeriniai gaminiai: medauninkas, žuvies užkandžiai bei patiekalai, karšti gėrimai-arbatos, karštas vynas neįsivaizduojami be jų.

Gvazdikėliai turi nemažai aliejinių medžiagų, todėl juose yra riebaluose tirpstančių vitaminų: vit. A, E, ypač K, vit. C, kalcio, geležies, magnio, mangano.

Gvazdikėliai, imbieras slopina Helicobacter pylori augimą in vitro, tuo paaiškindami žemą sergamumą skrandžio ligomis Pietryčių Azijoje. Kardamonas, gvazdikėliai, cinamonas, džiovinti imbierai skatina spartesnį maisto pasišalinimą iš skrandžio.

Cinamonas

Tiek maltas, tiek lazdelių pavidalu tinka ruošiant užkandžius su silkute, troškinius, kisielių, kitus desertus bei konditerinius gaminius.  Žinomos dvi cinamono rūšys:  Ceilono cinamonas ir kasijos (cassia). Ceilono cinamonas laikomas sveikatingesniu. Mokslininkai tvirtina, kad cinamonas mažina  cholesterolio, trigliceridų kiekį kraujyje, rezistenciją insulinui ir hiperglikemiją, mažina kraujo krešumą, artritų uždegimą, stabdo demencijos vystymąsi. Cinamonas turi daug skaidulinių medžiagų, turtingas  vit. E, vit. K, B grupės vitaminais, turi daug kalcio, mangano, geležies, fitosterolių.

Kardamonas

Kalėdinių kepinių: sausainių, pyragų, pikantiškų garnyrų, arbatų, kitų karštų gėrimų karalius. Keletas sukramtytų kardamono sėklų tonizuoja širdies darbą, palaiko gerą  burnos kvapą.

Persivalgius ar sutrikus virškinimui padėti gali aromatinė arbata iš kardamono: trečdalis šaukštelio malto kardamono sėklų, tiek pat džiovinto imbiero ir du malti gvazdikėliai puodeliui vandens (200 ml).

Imbieras

Be džiovinto imbiero  nepakartojamo  skonio neįsivaizduojamas kalėdinių meduolinių sausainių “traukinukas”- eglutės, meškinai, voveraitės, briedžiai, žvaigždutės, snaigės. Mokslininkai tyrinėja įvairiapusę imbiero įtaką sveikatai. Imbieras mažina uždegimo simptomus – patinimą, paraudimą, skausmą, mažina šleikštulį nėštumo ar chemoterapijos metu. Minėtos bioaktyvios medžiagos, esančios imbiere,  įtakoja kraujo krešumą, padeda širdies ir kraujagyslių ligų prevencijoje. Galimai pasižymi priešvėžinėmis savybėmis.

Svarbu!

Po ilgo šventinių vaišių maratono ypač pravartu prisiminti glotnučių naudą. Kodėl verta rinktis šį maistą? Žalieji daržovių kokteiliai, pagardinti minėtais prieskoniais (Primenu, kad maksimalus kiekis per dieną – arbatinis šaukštelis) ne tik padės pagerinti virškinimo sistemos veiklą, padidins organizmo šarmingumą, bet ir  palengvins lėtinio nuovargio simptomus, pagerins nuotaiką, kas šiuo metu juk ypač aktualu.

Kur dirba gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė sužinoti GALITE ČIA.