Nugaros skausmai jauname amžiuje: reabilitologės patarimai, kaip to išvengti

Vaikų nugaros skausmas; stuburo išvarža / Shutterstock nuotr.
Autorius: Eglė Dagienė
Publikuota: 2021-12-27 12:38
Nugaros skausmai „jaunėja“ – tai pastaruosius metus konstatuoja ne vienas reabilitologas ar gydytojas traumatologas. „Kaltas“ nejudrus gyvenimo būdas, netaisyklinga laikysena, net ir netinkamas kvėpavimas. Negydomi nugaros skausmai vaikystėje gali iššaukti ir rimtesnę diagnozę ateityje, tokią kaip stuburo išvarža. Kaip to išvengti ir kaip padėti vaikams bei paaugliams nugalėti nugaros skausmus, portale manodaktaras.lt kalbamės su klinikos „Empatija“ fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Gintare Vaitkiene.

Kas yra stuburo išvarža?

Žmogaus stuburas yra sudarytas iš 32–33 slankstelių bei 23 tarpslankstelinių diskų. Stuburas patiria didžiulį stresą, apkrovą mums vaikštant, sėdint ar stovint, ypač jei atliekame aktyvias fizines veiklas.

Tam, kad stuburas būtų elastingas, judrus ir amortizuotų dienos krūvį, jis turi dvi amortizacines sistemas, taip vadinamus fiziologinius linkius – juosmeninėje ir kaklo srityse. Jos užtikrina, kad keičiant kūno padėtis nebūtų per didelio apkrovimo stuburo slanksteliams.

Stuburo slankstelius jungia tarpslanksteliniai diskai, kurie taip pat yra viena pagrindinių amortizacinių sistemų. 

Stuburo išvarža įvyksta sutrikus tarpslankstelinio disko struktūrai, jam išsiveržus, suplyšus ar pasislinkus. Įplyšęs disko skaidulinis žiedas gali prasiveržti arba į stuburo kanalą, arba tarpslankstelinę angą. Jei išvarža yra juosmeninėje arba kaklo srityje, simptomai pasireiškia ne nugaroje, o galūnėse – kojoje arba rankoje.

Esant tarpslankstelinio disko išvaržai spaudžiamos stuburo nervų šaknelės, tuomet galūnėse gali pasireikšti šie simptomai:

  • Skausmas,
  • Jutimų sutrikimai arba pokyčiai (pvz. rankos ar kojos tirpimas, pojūtis tarsi „bėgiotų“ po kūną skruzėlytės, itin sujautrėjusios galūnės),
  • Raumenų jėgos sutrikimas.
Fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Gintarė Vaitkienė
Fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Gintarė Vaitkienė

Kaip dažnai nugaros skausmas ir stuburo išvaržos pasitaiko jauname amžiuje? Kokios dažniausios priežastys?

Deja, bet vis daugiau nugaros skausmų diagnozuojama jaunesnio amžiaus žmonėms. O kalbant apie stuburo išvaržas, jos labiau būdingos peržengus trisdešimties metų slenkstį ar brandesniame amžiuje, kai pradeda sausėti tarpslankstelinis diskas. Kaip žinia, jo sudėtyje yra apie 80 proc. vandens. Jei diskas pradeda džiūti, prastėja stuburo amortizacinių sistemų būklė ir todėl stuburas lengviau pažeidžiamas.

Pagrindiniai veiksniai, kurie daro įtaką tarpslankstelinio stuburo išvaržai:

  • netaisyklinga stuburo apkrova,
  • raumenų disbalansas,
  • netaisyklinga ergonomika.

Tai gali būti lėtas procesas, kai tarpslankstelinis diskas pamažu dyla ir vieną dieną minkštasis disko centras išsiveržia pro kietesnį apvalkalą, tokiu būdu sudirgindamas šalia esantį nervą. Arba greitas procesas – jei staiga žmogus kažką sunkaus pakėlė, stūmė,  traukė (ypač dažnos išvaržos staigiai ką nors traukiant, tuomet žmogus gali pajusti lyg pokštelėjimą, tai reiškia, kad įplyšo skaidulinis disko žiedas). 

Kodėl stuburo išvarža atsiranda jauname amžiuje? Nors tai retas sveikatos sutrikimas paaugliams, visgi išvaržą gali lemti mechaninė priežastis, pavyzdžiui, intensyvios žaidybinės sporto šakos kaip krepšinis, rankinis, tinklinis, kai paauglio raumenynas dar pakankamai neapšilęs ir atliekami staigūs judesiai su kūviu, posūkiu ir šuoliuku.

Stuburo išvarža gali būti diagnozuojama ir vaikams, tačiau dažniau jos pradedamos aptikti jaunimui nuo 25–30 metų.

Kiek pandemija padarė įtakos vaikų nugaros skausmams ir kitiems sveikatos sutrikimams?

Pandemijos neigiamas poveikis vaikų ir paauglių sveikatai akivaizdus. Pastebiu suprastėjusią vaikų laikyseną, sunykusį raumenyną. Dažniausiai vaiko galva palinkusi į priekį, netaisyklingai ne tik stovi, bet ir sėdi – tai padarė didžiulę neigiamą įtaką visai stuburo mechanikai. 

Netaisyklingas sėdėjimas namuose ir mokymasis nuotoliniu būdu prie kompiuterio davė neigiamų rezultatų. Užaugę jie toliau sėdės studijų suoluose, o jei dar sporto salėse netaisyklingai kilnos įvairius svorius, tai dar labiau atsilieps jų nugarai.

Tėvams reikėtų atminti, jei vaikas nuo pat mažens sėdi netaisyklingai, sutrinka ne tik jo laikysena, bet ir pablogėja organizme mikrocirkuliacija, sutrinka kvėpavimas, net virškinimo sistema, mat sėdint persikreipus ar susigūžus, užspaudžiami vidaus organai. Žodžiu, žala didžiulė.

Ateityje tokiems jauniems žmonėms, kurie jau vaikystėje turėjo problemų su nugara, galimos tarpslankstelinio stuburo išvaržos.

Labai svarbu jauname amžiuje neignoruoti įvairių aeorobinių pratimų, į fizinį vaiko ugdymą turi būti įtrauktas ir bėgiojimas, ir įvairūs žaidybiniai elementai, kad vaikams būtų ir įdomu, ir patrauklu sportuoti. Noriu pabrėžti, kad vaikų ir paauglių fizinis aktyvumas turėtų būti ne tik šeimos, bet ir mokyklos bei valstybės prioritetas.

Kaip gydoma išvarža ir kokiais atvejais prireikia operacijos?

Labai dažnai išvaržos diagnozė pacientams atrodo kaip baubas. Pagal statistiką, išvaržos nekoreliuoja su nugaros skausmais. Pavyzdžiui, magnetinio rezonanso tyrimas (MRT) gali parodyti esančią išvaržą, bet nugaros gali ir neskaudėti, arba gali labai skaudėti nugarą, bet MRT jos nerodo.

Šiuolaikinėje medicinoje stuburo išvaržos operuojamoms itin retais atvejais. Yra situacijų, vadinamų raudonomis vėliavėlėmis, kai reikia skubiai operuoti išvaržos užspaustus stuburo smegenis, bet tai sudaro mažiau nei 1 proc. visų išvaržos atvejų. Visais kitais atvejais taikomos visos įmanomos reabilitacijos priemonės: teisinga ergonomika, judėjimas, specialios mankštos, gyvenimo būdo pokyčiai, streso valdymas, fizioterapija. Tai pagrindinės gydymo priemonės.

Pacientams visuomet sakau – padarėme tyrimą, pamatėme, jog turime problemą, reiškia, kad nugaroje turime silpną vietą. Jau nebėra kur trauktis – turėsite keisti gyvenimo būdą ir nugarai skirti daugiau dėmesio ir laiko, galbūt skirti šiek tiek papildomų finansų, pvz. investuojant į gerą kėdę, kuri nekenktų laikysenai, pasikonsultuoti pas gerą specialistą, įsigyti galbūt sporto inventorių, kuris padėtų atliekant pratimus namuose. 

Bet jei vieną dieną nugaros nebeskauda, nereiškia, kad skausmas negrįš. Esant išvaržai, jis kartosis, tačiau reikia mokėti sau padėti. Deja, nėra stebuklingos piliulės numalšinti nugaros skausmui ar išgydyti išvaržą. Tiesiog yra visas kompleksas priemonių, kurias nuolat taikant, šią problemą galima palengvinti. Bet reikia ir žmogaus pastangų.

Patarimai, ką reikėtų atminti tėvams, kad vaikas ir paauglys išvengtų nugaros skausmų, o juolab – stuburo išvaržos?

Vaiko nugara turime pradėti rūpintis jau priešmokykliniame amžiuje, kai formuojasi vaiko laikysena, o pradinėse klasėse tam turi būtų skiriamas ypatingai didelis dėmesys.

Turime pradėti ugdyti sveikos nugaros įgūdžius:

  1. Taisyklinga vaiko laikysena sėdint, stovint, gulint,
  2. Taisyklinga ergonomika, kai atliekamos įvairios veiklos: pamokos mokykloje, namų darbai namuose, popamokinė veikla ir kt.
  3. Būtinas fizinis aktyvumas. 

Kai tėveliai klausia, koks geriausias vaikui būrelis ugdant sveiką nugarai, atsakau, kad bet koks judėjimas augančiam vaikui yra gerai, jei, žinoma, nekalbame apie profesionalų sportą. Svarbu taisyklingai formuoti vaiko raumenyną, ugdyti koordinaciją, tad tėvams patariu – tegu vaikas lanko tokį būrelį, kad jam patiktų ir būtų įtrauktas fizinis aktyvumas.

Na o paaugystėje svarbu:

  1. Taisyklinga ergonomika aplinkoje.
  2. Teisingas judėjimas (daiktų kėlimas, kasdienė veikla, sportas).
  3. Raumens įtampos mažinimas (nes stresas sukelia raumenų įtampą).
  4. Teisingas poilsio ir darbo režimas. 

Jei paauglys pasirenka aktyvias sportines veiklas, priminkime jam, kad pirmiausia reikia apšilti, pasiruošti, įvertinti savo jėgas, kad nepakenktų savo kūnui. Paauglio raumenynas dar tik formuojasi, stiprėja, todėl stuburo išvaržos kartais nutinka pačiame vaiko augimo pike, kai kaulai jau išaugo, o aplinkui esančios raumenų struktūros dar nespėjo susiformuoti – tada labiausiai pažeidžiami tarpslanksteliniai diskai.