Omega-3 papildai neturi jokio poveikio sveikatai

Omega-3 papildai neturi jokio poveikio sveikatai / 123RF.com nuotr.
Autorius: manodaktaras.lt
Publikuota: 2020-03-03 13:00
Žuvų taukai reklamuojami kaip naudingi sveikatai – mažinantys širdies ir kraujagyslių ligų, vėžio ir senatvinės demencijos riziką. Tačiau tyrimai rodo, kad omega-3 riebalų rūgščių papildų vartojimas beveik jokios įtakos sveikatai neturi.

Žuvų taukų papildų rinka pasaulyje 2018 metais vertinta beveik 30 mlrd. eurų. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) finansuotas tyrimas rodo, kad omega-3 papildai nedaro reklamuojamo poveikio sveikatai.

Rytų Anglijos universiteto tyrėjai atliko dvi sistemines apžvalgas. Vienoje apžvalgoje analizuoti 47 tyrimai, kuriuose dalyvavo sveiki, padidintos vėžio rizikos ir sirgę vėžiu pacientai. Kitoje apžvalgoje – 86 tyrimai, kuriuose tirtas omega-3 papildų poveikis širdies ir kraujagyslių ligoms. Apžvelgtuose tyrimuose dalyvavo daugiau kaip 100 tūkst. dalyvių.

Tyrėjai daro išvadą, kad jei 1000 žmonių vartotų omega-3 papildus maždaug 4 metus, poveikis jų sveikatai – tiek teigiamas, tiek neigiamas – geriausiu atveju būtų minimalus. 3 žmonės išvengtų mirties nuo širdies ir kraujagyslių ligos, 6 žmonės išvengtų širdies ligų komplikacijos, pavyzdžiui, infarkto. Papildų vartojimas nežymiai padidino prostatos vėžio riziką – pagal tyrėjų sudarytą modelį, 3 iš 1000 žmonių išsivystytų prostatos vėžys.

Ankstesni tyrimai atskleidė, kad omega-3 papildų vartojimas neturi jokio teigiamo poveikio antrojo tipo diabetu sergantiems pacientams. Panašūs tyrimai parodė, kad šie papildai neapsaugo nuo širdies ligų.

Be to, gaminant žuvų taukus eikvojami žvejybos ištekliai. Pasak tyrimo autorių, minimali nauda sveikatai, gaunama vartojant žuvų taukus, neatsveria aplinkai daromos žalos dėl intensyvios žvejybos.

Pabrėžiama, kad poveikio sveikatai neturi papildų vartojimas. Ekspertai toliau rekomenduoja omega-3 riebalų rūgštis gauti su maistu. PSO suaugusiam žmogui žuvies valgyti rekomenduoja du tris kartus per savaitę.

Omega-3 riebalų rūgštys vadinamos nepakeičiamomis, nes žmogaus organizmas jų negamina, todėl jų būtina gauti su maistu. Daugiausiai omega-3 riebalų rūgščių yra riebioje jūrinėje žuvyje – lašišoje, tune, ote, sardinėse, silkėje ir kt. Be to, jų yra ir linų sėmenų aliejuje, kiek mažiau – sojų ir rapsų aliejuose bei graikiniuose riešutuose.

Parengė Monika Kairienė pagal bbc.com ir vmvt.lt