Nuotolinė šeimos gydytojo konsultacija / 123RF.com nuotr.

Pokyčiai po karantino: poliklinikose nuotolinės konsultacijos liks – padės pasiruošti kokybiškam vizitui pas gydytoją

Autorius: Monika Kairienė | Publikuota: 2020-07-02 11:19
Dėl COVID-19 paskelbtas karantinas atvėrė ir naujų galimybių – paskatino nuotolinės medicinos plėtrą. Vilniaus Centro poliklinikos direktorius, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos (LGVS) prezidentas doc. dr. Kęstutis Štaras sako, kad nuotolinės konsultacijos poliklinikose išliks ir ateityje. Pasak K.Štaro, skambutis telefonu leidžia pasirengti kokybiškai gyvai gydytojo konsultacijai.

Nuotolinės konsultacijos – mažiau pacientų piktnaudžiavimo

Vilniaus Centro poliklinikos direktorius, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos (LGVS) prezidentas doc. dr. Kęstutis Štaras sako, kad nuotolinės konsultacijos poliklinikose turėtų išlikti ir ateityje, nes tai pagerintų prieinamumą pacientams, kuriems tikrai reikalingos fizinės konsultacijos.

Pasak K.Štaro, dėl nuotolinių konsultacijų karantino metu mažiau pacientų galėjo piktnaudžiauti sveikatos priežiūros sistema.

„Ne paslaptis, kad daugelis pacientų piktnaudžiauja, ateina pas šeimos daktarus: „padarykit man tą, nusiųskite tokiam ir tokiam specialistui, atlikite magnetinį rezonansą, jei ne, aš skųsiuosi“. Tikrai yra pacientų, kurie, atsiradus paprastiems simptomams, iškart prašo siuntimo tai pas neurologą, tai pas otorinolaringologą. Kai galima išspręsti tas problemas pasikonsultavus su šeimos daktaru. Jei šeimos daktarui maža kompetencijos, jis kontaktuoja su specialistu. Jei reikia, specialistas kontaktuoja su pacientu, o jei tikrai būtina, pacientas yra užrašomas kontaktinei konsultacijai“, – sako Vilniaus Centro poliklinikos direktorius, LGVS prezidentas K.Štaras.

Gydytojas pediatras, Centro poliklinikos vadovas, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos prezidentas doc. dr. Kęstutis Štaras. Asmeninio archyvo nuotr.
Gydytojas pediatras, Centro poliklinikos vadovas, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos prezidentas doc. dr. Kęstutis Štaras. Asmeninio archyvo nuotr.

Leidžia pasirengti kokybiškai gyvai konsultacijai

Pasak Vilniaus Centro poliklinikos vadovo K.Štaro, telefoninės šeimos gydytojo konsultacijos – patogesnės ir pacientams. Jiems nereikia vaikščioti pas gydytoją kelis kartus, norint atlikti tyrimus, pirminį nusiskundimų vertinimą gydytojas atlieka telefonu.

„Šeimos gydytojas turi galimybę pacientą užrašyti laboratoriniams ir instrumentiniams tyrimams elektroniniu būdu. Gauna atsakymus ir vėl kontaktuoja su pacientu. Jei mato, kad yra  nukrypimų ar objektyvių ligos požymių, pacientas kviečiamas, paleidžiamas tas įprastinis mechanizmas koks buvo iki COVID-19, – sako K.Štaras, – kontaktinė paslauga yra kokybiškesnė, tačiau pasiruošti tai kontaktinei konsultacijai galima žymiai paprasčiau – nuotolinėmis konsultacijomis. Pacientas ateina jau su tyrimais, gydytojas vertina jį visapusiškai. Tai žymiai kokybiškesnė paslauga ir pacientai mažiau vaikomi.“

Kodėl nuotolinės konsultacijos diegiamos tik dabar?

Jei nuotolinės konsultacijos teikia tiek privalumų sveikatos sistemai ir pacientams, kodėl prireikė pasaulinės koronaviruso pandemijos paskatinti nuotolinės medicinos plėtrai?

LGVS prezidentas K.Štaras sako, kad tam yra kelios priežastys. Visų pirma, dar visai neseniai teisės aktai nuotolinį konsultavimą leido ribotai: „Iki karantino teisės aktai leido pirmą fizinį vizitą pas šeimos daktarą, o antrą vizitą galima buvo daryti nuotoliniu būdu. Dabar yra žymiai paprasčiau. Jei tų teisės aktų nepakeis, tai būtų visomis prasmėmis geriau. Tarkime, ateina ruduo, gripo epidemija, visi susigrūda į poliklinikas, vienas kitam perduoda infekcijas, kurių išvengtume esant nuotolinėms konsultacijoms“, – sako K.Štaras.

Be to, konsultuoti nuotoliniu būdu iki karantino vengdavo ir patys gydytojai: „Konsultuojant ir fizinio kontakto metu įvyksta visokių neatitikčių ir klaidų, po to pacientai rašydavo skundus ir nukentėdavo gydytojai. Nėra tokio įstatymo, kuris saugotų medikus. Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas gina tik pacientus. Gydytojai bijodavo konsultuoti nuotoliniu būdu“, – sako K.Štaras.

Dar viena priežastis, kodėl nuotolinės konsultacijos nebuvo įdiegtos anksčiau, pasak K.Štaro, susijusi su technologinėmis galimybėmis: „Elektroninis receptas, elektroniniai siuntimai įdiegti. Jei ši pandemija būtų, tarkime, prieš 5 metus, techniškai nebūtų galima išrašyti recepto. Vienaip ar kitaip pacientas ar artimieji turėtų atvykti į sveikatos priežiūros įstaigas, būtų kontaktavę, aukų būtų žymiai daugiau“, – sako K.Štaras.