Socialiniai tinklai daro žalą paauglių, ypač merginų, psichikos sveikatai

Socialiniai tinklai daro žalą paauglių, ypač merginų, psichikos sveikatai / Shutterstock nuotr.
Autorius: Monika Kairienė
Publikuota: 2019-10-07 13:16
Dažnas socialinių tinklų tikrinimas siejamas su paauglių depresija – naršymas socialiniuose tinkluose atima laiką iš kitų veiklų, kurios teigiamai veikia psichinę sveikatą – miego ir sporto, o taip pat atveria kelią patyčioms internete. Neigiamas socialinių tinklų poveikis žymesnis merginoms.

Londono universiteto koledžo mokslininkai 2013-2015 metais apklausė 10 tūkst. paauglių nuo 13 iki 16 metų. Paaugliai nurodydavo, kiek kartų per dieną tikrindavo socialinius tinklus Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter ir Snapchat. Daugiau nei tris kartus per dieną tyrėjai laikė labai dažnu tikrinimu. Tiesa, kiek laiko paaugliai naršydavo socialiniuose tinkluose, nebuvo matuojama. Vėliau tyrėjai klausė vaikų apie jų psichologinę būseną, pasitenkinimą gyvenimu, laimę ir nerimą, miegą, fizinį aktyvumą.

Tyrėjai daro išvadą, kad labai dažnas socialinių tinklų tikrinimas siejamas su didesnėmis psichologinėmis problemomis. Šis poveikis itin stiprus tarp merginų – kuo jos dažniau tikrino socialinius tinklus, tuo daugiau patirdavo neigiamų emocijų, buvo nelaimingesnės, jautė nerimą. Pasak tyrėjų, neigiamas socialinių tinklų poveikis merginoms pasireiškė dėl sutrikdyto miego, patyčių ir fizinio aktyvumo stokos. Vaikinų psichologinei sveikatai šie veiksniai taip pat darė įtaką, tačiau kur kas mažesnę nei merginoms.

Apskaičiuota, kad sutrikdytas miegas, patyčios ir sumažėjęs fizinis aktyvumas blogą merginų psichologinę būseną lemia 60 proc. Tačiau vaikinų psichologinę būseną dažnai naršant socialiniuose tinkluose šie veiksniai lemia tik 12 proc. Lyčių skirtumai gali būti paaiškinami tuo, kad merginos tiesiog dažniau naudojasi socialiniais tinklais, ar kad patyčios internete labiau paplitusios tarp merginų ir galbūt merginos labiau reaguoja į jas. Tačiau kad atsakytų, kodėl vaikinų psichologinę būseną socialiniai tinklai veikia kitaip, reikia daugiau tyrimų.

Ekspertai pabrėžia, kad gerai emocinei būsenai svarbu rasti balansą tarp naršymo socialiniuose tinkluose ir realaus bendravimo bei veiklų. Vienas patarimų – sutarti su paaugliais, kad telefono nebus miegamajame – taip paaugliai turėtų pakankamai išsimiegoti ir bent prieš naktį nebūti pažeidžiami patyčioms internete.

Parengta pagal CNN.com